Page 9 - Tefsir 5. Ünite
P. 9
5. ÜNİTE ÖRNEK METİNLERLE KUR’AN TEFSİRİ
kurucusu veya din koyucusu değildir, sadece Allah’ın (c.c.)
din adına vahyettiklerini insanlara tebliğ ederler. Onlar,
25
Allah’ın (c.c.) dinini anlatır ve bizzat yaşayarak örnek olur-
lar. Şüphesiz onlar insandırlar, fakat Allah’ın (c.c.) seçtiği
27
26
en seçkin kişilerdir. Onlar, yaşamları, üstün mücadeleleri ve
iyi insan örneklikleri ile dinde güven kaynağıdırlar. Bu ör-
neklikleri, insanların dini tanımaları ve kolayca kabul etme-
lerini sağlar. Yine de tarihte peygamberlerin Allah’tan (c.c.)
alıp insanlara bildirdiklerini kabul etmeyen ve inkârda di-
renenler olmuştur. Bazıları da bir mucize getirmesi halinde
inanacağını söylemiş, peygamberler de Allah’ın (c.c.) izni ve
kudreti ile mucizeler göstermişlerdir. Fakat nankörler yine
de iman etmemişlerdir.
Peygamberler silsilesi Hz. Muhammed (s.a.v.) ile “...Allah, her şey üzerinde kudret
tamamlanmış, nübüvvet son bulmuştur. Onun önceki sahibidir.” (Kehf suresi, 45. ayet)
peygamberlerden farkı bütün insanlığa ve bütün zamanlara
gönderilmiş olmasıdır. Onun en büyük ve evrensel mucizesi
28
Kur’an-ı Kerim'dir. Artık Allah’ın (c.c.) dininin öğrenilmesi ve
yaşanması Kur’an-ı Kerim aracılığıyla ve Hz. Muhammed’in YAZALIM
(s.a.v.) tebliğ ettiği ve gösterdiği şekilde olacaktır. İnsanlar,
dini anlama ve yorumlamada doğruyu yaptıkları gibi yanlış “Dünya hayatının durumu,
da yapabilirler. Kur’an-ı Kerim ise her zaman ve mekânda gökten indirdiğimiz bir su gibi-
öğretme, uyarma ve müjdeleme işlevini yerine getirmektedir. dir ki, insanların ve hayvanların
Böylece Allah’ın (c.c.) vahyi hem süreklilik kazanmakta hem de yiyeceklerinden olan yeryüzü
dünya hayatındaki önemini korumaktadır. 29 bitkileri o su sayesinde gürleşip
birbirine girer. Nihayet yeryüzü
1.4. Dünya ziynetini takınıp, (rengârenk)
Kâinatın yaratılışı ile ilgili ayetler, gökleri, yeri ve ikisi süslendiği ve sahipleri de onun
üzerinde kudret sahibi olduk-
arasındaki bütün varlıkları yaratanın Yüce Allah olduğunu, larını sandıkları bir sırada, bir
bunların tasarruf ve hâkimiyetinin O’nun elinde bulun- gece veya gündüz ona emrimiz
duğunu anlatır. Özel olarak arz (yeryüzü) kelimesi, insanın (âfetimiz) gelir de onu sanki dün
yaşadığı dünya için kullanılır. Bitki, hayvan, dağ, deniz, ne- yerinde yokmuş gibi kökünden
hir gibi varlıklara yapılan atıflarda, onların dünya hayatının koparılarak biçilmiş bir hale ge-
bir parçası olduğu ve insanın istifadesine sunulduğu belir- tiririz. İşte iyi düşünecek kavim-
tilir. Buna göre dünya, bir yandan Allah’ın (c.c.) emrindeki ler için âyetlerimizi böyle açıklı-
varlıklardan bir varlık, öte yandan insanın hizmetine ve ya- yoruz.”
şamına sunulmuş en büyük nimettir. 30 (Yûnus suresi, 24. ayet)
Kur’an-ı Kerim Allah’ın (c.c.) kudretinin delili bakımından Yukarıdaki ayette verilen
dünyanın ve dünyadakilerin yaratılışını öne çıkarır. Fakat örnekten anladıklarınızı defterinize
yazınız.
25 bk. A’râf suresi, 35. ayet; Yûnus suresi, 15-16. ayetler; İbrâhîm suresi, 11.
ayet; Ahzâb suresi, 39. ayet; Şûrâ suresi, 48. ayet; Mülk suresi, 44-46.
ayetler.
26 bk. Ahzâb suresi, 21. ayet; Mümtehine suresi, 4, 6. ayetler.
27 bk. İsrâ suresi, 95. ayet; Enbiyâ suresi, 8. ayet; Furkân suresi, 20. ayet.
28 bk. Enbiyâ suresi, 107. ayet; Furkân suresi, 1-2. ayetler; Sebe suresi, 28.
ayet; Şûrâ suresi, 7. ayet; A’raf suresi, 158. ayet.
29 bk. Sait Şimşek, Kur’an’ın Ana Konuları, s. 98-132; Muhsin Demirci, Kur’an’ın
Ana Konuları, s. 132-148.
30 Muhsin Demirci, Kur’an’ın Ana Konuları, s. 55-76.
119