Page 11 - Tefsir 5. Ünite
P. 11
5. ÜNİTE ÖRNEK METİNLERLE KUR’AN TEFSİRİ
Kur’an-ı Kerim’in sıkça vurguladığı bir gerçek de dünya
hayatının geçici, ahiret hayatının ise kalıcılığıdır. Bu durum-
da dünya, ahirete hazırlığın yeridir. İnsan bu hakikati gö-
rerek hazırlıklı olmalıdır. Allahu Teala’nın şu uyarısı bunun
için değil midir?: “Ey insanlar! Rabbinize karşı gelmekten
sakının. Hiçbir babanın çocuğuna bir yarar sağlayamaya-
cağı, hiçbir çocuğun da babasına bir yarar sağlayamayaca-
ğı günden korkun! Şüphesiz Allah’ın vaadi gerçektir. Sakın
dünya hayatı sizi aldatmasın. O aldatıcı şeytan da Allah’la
sizi aldatmasın.” 39
Kur’an-ı Kerim’e göre, insan helal ve temiz kazancına
sahip çıkmalı, onu artırmak için var gücüyle çalışmalıdır. Dünya mükellefiyet, sorumluluk ve
40
O yüzden mümin, dünya hayatının bütün imkânlarından imtihan yeri; ahiret ise karşılık yeridir.
yararlanır, dünya hayatını insanî ve İslami ölçülerde en iyi
şekilde değerlendirir, güzel bir hayat yaşamaya çalışır. Fa-
kat burada kalıcı olmadığı şuurundadır. Bilir ki her şeyin asıl
sahibi Allah’tır (c.c.), asıl mülk ve hükümranlık O’na aittir;
kendisi de ölecek, dünyanın da sonu gelecektir. Bu yüzden
41
kazandığını kaybettiğinde kriz hali yaşamaz, ölümden de
hiç korkmaz, çünkü o her zaman ahirete, Allah’a (c.c.) he-
sap vermeye hazırdır. Kur’an-ı Kerim’in öğrettiği gibi, dünya YAZALIM
ve ahirette iyi bir hayat için şu şekilde dua etmeyi ihmal
“Rablerinin huzuruna getirilir-
etmez: “...Rabbimiz! Bize dünyada bir iyilik ahirette de bir ken sen onları bir görsen! Allah
iyilik ver! Bizi ateşin azabından koru!” 42 “Bu (yeniden dirilme haberi) hak
1.5. Ahiret değil miymiş?” diyecek. Onlar da
“Evet Rabbimize andolsun ki öy-
‘Son, sonraki’ anlamına gelen ahiret kelimesi, dünya leymiş” diyecekler. Allah da “inkâr
hayatından sonra yaşanacak bir hayatı anlatır. Kur’an-ı Ke- ettiğinizden dolayı tadın azabı!”
rim’in kâinat ve zaman tasavvuru, görünen alemle ve dün- diyecek.”
ya ile sınırlı değildir. Öteki dünya (ahiret) başlı başına bir (En’âm suresi, 30. ayet)
alemdir ve o bu dünyanın devamıdır, yeni bir hayatın adıdır. Yukarıdaki ayette Allahu Teala’nın
Gerek kıssalar ve gerekse yapılan işlerin akıbeti anlatılırken hangi özellikleri vurgulanmıştır?
mutlaka ahiret söz konusu edilir. Bu nedenle Allah’a (c.c.) Yazınız.
imandan sonra en çok bahsedilen konu ahirete imandır. ...............................................................................................
Kısaca, Allah (c.c.) ve ahiret hayatı fikri, Kur’an-ı Kerim’in ..............................................................................................
tamamında yer alır. Dolayısıyla tevhid ve ahiret, İslamın iki ...............................................................................................
temelidir, birbirinden ayrılamaz. İslam alimleri, bu durumu ..............................................................................................
göz önüne alarak, İslam’ın Allah’a (c.c.) ve ahirete iman ol-
mak üzere iki temele dayandığını söylemişlerdir. ...............................................................................................
Ahiret yurdu, bu dünyada insanın yaptıklarının karşı-
lığının görüleceği, meyvelerinin alınacağı yerdir. Dünya,
mükellefiyet, sorumluluk ve imtihan yeri, ahiret ise karşı-
lık yeridir. Eğer ahiret olmazsa, dünya hayatının anlam ve
39 Lokmân suresi, 33. ayet; Fâtır suresi, 5. ayet.
40 bk. Mâide suresi, 87-88. ayetler; Mülk suresi, 15. ayet.
41 bk. Zümer suresi, 6. ayet; Şûrâ suresi, 49. ayet; Hadîd suresi, 5. ayet.
42 Bakara suresi, 201. ayet.
121