Page 9 - AİHL Temel Dini Bigiler 4. Ünite
P. 9
AHLAKİ DAVRANIŞLAR
dan titreyerek yanına yaklaşan adama Peygamberimiz
(s.a.v.) şu şekilde seslenmiştir: “Titremene lüzum yok,
ben kral değilim. Kurutulmuş et yiyen Kureyşli bir kadı-
nın oğluyum ben!”
29
Resulullah’ın engin tevazusunu hayatının her ala-
nında görmek mümkündür. Çocukların yanından ge-
30
çerken onlara selam verir , kuru hurma için bile davet
edildiği zaman davete icabet eder, evde ailesinin günlük
işlerine yardımcı olurdu. Bazen evinin temizliğini kendi
yapar, yırtılan ayakkabısını tamir eder, elbisesini diker
ve yamardı. Hizmetçisiyle birlikte yemek yer, bazen hiz-
metçi yorulduğu zaman onunla birlikte buğday öğütür-
dü. Çarşıdan aldığı bir şeyi ailesine götürürken, bizzat
kendisi taşımaktan çekinmezdi. Birisiyle karşılaştığı za- Şefkat ve merhamet kalpleri yumuşatır.
man ilk önce kendisi selam verir, zengin-fakir herkesle
musafaha ederdi. O’nun yemesi, içmesi, giyimi, kısaca-
sı bütün yaşayışı sade olmuştur. Hz. Peygamber “Allah
bana: O kadar alçakgönüllü olun ki, kimse kimseye karşı
böbürlenmesin; kimse kimseye zulmetmesin, diye bil-
dirdi.” buyurarak hayatını tevazuun zirvesinde yaşamış
31
ve ümmetine sayısız örnekler sunmuştur. TARTIŞALIM
Netice itibariyle Müslüman, kulluk bilinciyle bütün Hz. Peygamber (s.a.v.), İslam’ı
mahlûkata karşı alçakgönüllü olmakla mükelleftir. Te- anlatmak için Taif’e gittiğinde
vazu, doğru yer ve zamanda gösterildiği zaman, kişiyi şehrin ileri gelenleri ve halk, onun
saygın ve değerli kılar. Ancak kibirliye karşı tevazu, hem söylediklerine kulak vermemiş
sahibini hem de bu fazileti değersizleştirir, alçaltır.
hatta onu çocuklara taşlattırmış-
1.7. Merhamet ve Şefkat lardır. Allah Resulü (s.a.v.) yara-
lanmış ve kanlar içinde kalmıştır.
Merhamet, şefkat, acıma ve bu duygunun etkisiy- Bu olay üzerine Cebrail ve İsrafil
le yapılan iyilik ve lutuftur. Merhamet, insanın sadece adlı melekler Allah ‘ın (c.c.) sela-
hemcinslerine değil diğer varlıklara karşı da duyarlı ol- mı ile gelmişler ve Resulullah’a
ması, onların ihtiyaçlarına karşı kayıtsız kalmamasıdır.
(s.a.v.) bir teklifte bulunmuşlardır:
Merhametli insan, affedici, yardımsever, hoşgörü- “Ey Peygamber, dilersen şu dağı
lü, sabırlı ve nazik olur. Hiçbir canlıyı incitmemeye ça- Taif’in üzerine yıkalım.” Bu teklifi
lışır; onların haklarına ve yaşam alanlarına saygılı olur. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) ka-
Şefkat ve merhamet, katı kalpleri yumuşatır, insanları bul etmemiştir.
sevgiyle birbirine yaklaştırır. İnsanlar arasında, sevgi,
güven, birlik ve dayanışmayı artırır. Buhârî, Bed’ül-hakk, 7.
İman ile merhamet arasında sıkı bir ilişki bulun-
maktadır. Allah’a (c.c.) iman eden kişi O’nun yarattığı Hadiste verilmek istenen mesaj
varlıklara karşı da şefkat ve merhamet duygusu besler. nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Bir başka ifadeyle merhamet ve şefkat, mü’min olma-
nın ve Allah’ın (c.c.) kul olarak yarattığı insana saygının
29. Hakim, Müstedrek, 3, H/4366.
30. bk. Müslim, Fedâilü’s-sahâbe, 145.
31. Müslim, Cennet, 64; Ebû Davud, Edeb, 40; İbn Mâce, Zühd, 16, 23.
103