Page 18 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 18
79
Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim
İslam’ın ticari hayata dair belirlediği yasaklardan bazıları şunlardır: Satılan malı tekrar sat-
mak, pazarlık üzerine pazarlık yapmak, malı ucuza almak için üreticiyi pazar fiyatını öğrenmeden
yolda karşılamak ve üreticinin malını almak, satın almak niyeti olmadığı hâlde piyasayı yükselt-
mek amacıyla ve başkalarını kandırmak maksadıyla müşteri kızıştırmak.
İslam’a göre haram olan şeyleri almak ve satmak, olmayan bir malı satmak, ölçüde ve tartıda
hile yaparak haksız kazanç elde etmek de yasaklanmıştır.
Dinimizde yiyecek ve içeceklerin hangisinin temiz ve helal, hangisinin sakıncalı ve haram
olduğu ayetlerle açıklanmıştır. Konuyla ilgili Mâide suresi 3, 4 ve 5. ayetlerde “Sana kendileri için
helal kılınanın ne olduğunu soruyorlar. De ki ‘Sizin için bütün temiz nimetler helal kılındı...”
buyrulmuştur.
Hz. Peygamber (s.a.v.) ticaretle ilgili işlerde de ümmetine her zaman örnek olmuş; faizin,
yağmacılığın, haksız kazançların normal kabul edildiği toplumu zekât ve sadaka veren, yetimleri,
muhtaçları gözeten, yardımlaşmakta yarışan bir topluma dönüştürmüştür.
BİZANS
İMPARATORLUĞU
ŞAM
KUDÜS SASANİ
İMPARATORLUĞU
HAYBER
MEDİNE
MISIR
ARAP
MEKKE YARIMADASI
TAİF
YEMEN UMMAN DENİZİ
HABEŞİSTAN İSLAM DEVLETİ
Görsel 3.7: Hz. Muhammed (s.a.v.) Dönem’inde (622-632) İslam Devleti
5. Siyasi Alanda Değişim
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Medine’ye hicretiyle Müslümanlar burada yeni bir toplumsal yapı-
lanmaya girdiler. Önce Mescid-i Nebi'yi ve etrafındaki binaları inşa ederek toplumsal yapılanma-
yı, sonrasında da siyasi, idari ve hukuki yapılanmayı gerçekleştirdiler. Örneğin Mescid-i Nebi'nin
yanında inşa edilen Suffa başta olmak üzere Medine'nin çeşitli yerlerinde açılan mektepler bu
yapılanmanın bir ürünüdür. Bu yapılarda Hz. Peygamber (s.a.v.) ve diğer sahabilerin öğretmen-
lik yapması yanında, bazı savaş esirleri de fidye olarak belli sayıda Müslüman'a okuma yazma
öğretmekle görevlendirilmekteydi. Bütün bunlar hem cehaletle mücadelenin hem de bilinçli bir
toplum yapılanmasının önemli bir göstergesidir. 53
53. bk. İbrahim Kafi Dönmez, İslamda İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi , C 1, s. 268.