Page 16 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 16

77
                         Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim



                                              BİLİYOR MUSUNUZ?




                    Peygamber Efendimiz (s.a.v.) zamanında ve sonraki dönemlerde devletin gelir
                kaynaklarından biri de zekattı. O dönemlerde zekat, zekat memurları tarafından top-
                lanırdı. Zekat toplumdaki ihtiyaç sahiplerinin ihtiyaçlarını karşılamak için kullanılırdı.

                                                        (Mehmet Erkal, "Zekat", DİA, C 44, s. 197-199.)



                İslamiyet'in  gelmesinden  sonra  vergilerde  yeni  düzenlemelere  gidilmiştir.  Ülke  genelinde
            evvelce alınan gümrük vergilerinin kaldırılması, her türlü malın ülke içindeki dolaşımını ve el de-
            ğiştirmesini sağlamıştır. Bazı kabilelerle yapılan anlaşmalar bu kabileleri pazar vergisinden muaf
            tutarken zekât mükellefiyeti altına sokmaktaydı. Zekât, Müslümanların dinî bir görev olarak her
            yıl mallarının ve paralarının belli bir miktarını ibadet niyetiyle fakirler başta olmak üzere Kur’an-ı
            Kerim’in belirlemiş olduğu yerlere vermeleridir. Böylece zekât ibadeti ile zengin ve fakir arasında-
            ki ekonomik dengesizliğin giderilmesi hedeflenmiştir. 46

            Pazar Yerlerinin Denetlenmesi
                Hz.  Peygamber  (s.a.v.),  Medine’deki  düzenlemeler
            gibi Mekke pazarında da bazı değişiklikler yapmış, satıcı
            ve tüketici haklarına yönelik düzenlemelerde bulunmuş-
            tur. Örneğin Mekke’nin Fethi sırasında Hz. Peygamber’in
            (s.a.v.), Sa’id ibn el-As’ı (r.a.) Mekke çarşısına denetleyici
            olarak  tayin  etmiştir.  Medine’de  ise  denetim  hizmetleri
            muhtesiplik müessesesi tarafından yürütülmüştür. Bu hiz-
            metlerde, Hz. Ömer (r.a.) gibi erkek sahabiler ile Semra
            binti Nuheyk el-Esediyye (r.a.) ve Şifa binti Abdullah (r.a.)   Muhtesip
            gibi  kadın  sahabiler  görev  almışlardır.  Bunun  dışında,   Tarihte çarşıların ve pazar
            muhtesiplik görevinin oluşturulduğu o günlerde Hz. Pey-  yerlerinin düzenini sağlamak,
            gamber’in (s.a.v.) pazar yerlerini bizzat dolaştığı bilinmek-  ölçü ve tartıyı kontrol etmek,
            tedir. Denetimlerden biri esnasında pazar yerinde buğday  komşu haklarını gözetmeyenlere
            yığınına elini daldıran Hz. Peygamber (s.a.v.) alt kısımların   gerekli yaptırımı uygulamak ve
            nemli olduğunu fark etmiş, nedenini sorduğunda da satı-  toplumun huzurunu bozan her
            cı, bunun önceki gün yağan yağmurdan kaynaklandığını    türlü hareketi denetlemekle
            söylemiştir. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.v.): “Bunla-     görevli kişi.
            rı bu şekilde müşterilerden saklayıp gizleme! Malları onla-  (Dini Terimler Sözlüğü, s. 247.)
            ra oldukları gibi göster!” demiş ve ardından da “(insanla-
            rı) aldatan bizden değildir.”  buyurarak yapılması gereken
                                    47
            davranışı tavsiye etmiştir.
            Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şeriflerde Ölçü ve Tartı
                Yüce Allah, Hûd suresinde ticaret ahlakının toplum hayatında ne kadar önemli olduğunu gös-
            termek için Hz. Şuayb’ın (a.s.) peygamber olarak gönderildiği Medyen kavminin başına gelenlerle ilgili

            46. Dinî Terimler Sözlüğü, s. 398.
            47. İbn Mâce, Ticaret, 30.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21