Page 16 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 16

Medine’de İslam’ın anlatıldığı ve eğitim mekânlarına dönüşen diğer yerler ise Mahreme b.
                  Nevfel, Külsüm b. Hidm ve Sa’d b. Heysem’in evleriydi.
                                                                     68
                  Hicretten sonra Medine’de ilk iş olarak mescit inşa edilmesi İslam toplumu açısından önem-
                  liydi. Çünkü mescit sadece ibadet yapılan bir mekân değildi. Aynı zamanda eğitim faaliyetle-
                  rinin yapıldığı, uzaktan gelen misafirlerin barındığı ve vahiy ile ilgili haberlerin öğrenildiği bir
                  merkezdi. Mescitte Kur’an ve hadis ile ilgili eğitimlerin yanında devletle ilgili görüşmeler de
                  yapılmaktaydı. Mescid-i Nebi; sosyal, hukuki, askerî ve mali işlerin de yapıldığı bir merkez

                                                              hüviyetine sahipti .
                                                                              69
                                                              Resul-i  Ekrem’in  bir  mescit  yaptırmasının
                                                              sebeplerinden biri, eğitim öğretim faaliyetini
                                                              daha verimli ve yaygın biçimde yürütmek-
                                                              ti. Allah Resulü (s.a.v.); mescit yapımında
                                                              kendisi de bizzat çalışmış, yorulmasına en-
                                                              gel olmak isteyenlerin teklifini geri çevirmiş,
                                                              ashabından  imtiyazlı  bir  durumda  olmayı
                                                              istememişti. Ashab böylece hayatın her saf-
                                                              hasında Peygamberimizin (s.a.v.) tepkilerini
                                                              öğrenmeye devam ediyordu.
                                                              Yapılan mescidin etrafına küçük odalar ek-
          Görsel 2.9
          Mescid-i Nebi’nin    lenmişti. Buralarda kimi kimsesi olmayan Suffe ashabı kalırdı ve ibadetten geri
          ve içerisinde     kalan zamanlarını eğitimle geçirirlerdi. Peygamberimiz (s.a.v.) onlara değer verir
          bulunan Suffe’nin   ve  İslam’ı öğrenme yolunda gayretlerini överdi. 70
          temsilî çizimi
                            Suffe ehline “kurra” denir ve çevreden talep  edildiğinde tebliğ için gönderilen-
                            ler buradan seçilirdi. Geçimleri Peygamber (s.a.v.) tarafından sağlanmaktaydı. 71
                  Nebi (s.a.v.) onların yemek ihtiyaçlarını kendi evinden sağladığı gibi yerel halktan da karşı-
                  lamış, hazineden onlara da pay ayırmıştır. Gücü yetenler gündüzleri geçici işler yapar, gece-
                  lerini eğitime ayırırdı. Burada kalanların sayısı gelip gidenler nedeniyle değişirdi. Medine’de
                  Mescid-i Nebi’den ve Suffe’den başka ibadetin yanında eğitim öğretimin de yapıldığı dokuz
                  küçük mescit daha bulunmaktaydı.
                                                  72

                                Asr-ı Saâdetten Bir Yaprak


                     Allah Resulü (s.a.v.) Veda Haccı sırasında Arafat’ta kızıl bir devenin üzerinde ayağa
                     kalkmış bir hâlde Müslümalara şöyle hitap etti:
                     “Ey insanlar! Bu ay, bu şehir, bu gün nasıl kutsal ve dokunulmazsa canlarınız, malla-
                     rınız, şeref ve haysiyetiniz de aynı şekilde dokunulmazdır. Burada hazır bulunanla-
                     rınız, bulunmayanlara bunu tebliğ etsin. Olabilir ki sizden duyanlar bu  anlattıklarımı
                     daha iyi anlar.”
                                                                                  (Buhârî, İlim, 9.)

                  68 Şakir Gözütok, İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi, s.120-128.
                  69 bk. Buhârî, Salât, 83; Müslim, Cihad ve Siyer, 59.
                  70 bk.Tirmizî, Tefsiru’l-Kur’an, 2.
                  71 Buhârî, Rikak, 17.
                  72 Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, C 2, s. 771.


                                                       60
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21