Page 15 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 15
Bilgi Kutusu
Zeyd b. Sabit, Allah Resulü (s.a.v.) Medine’ye geldiğinde 17 sureyi ezberlemiş olması
sebebiyle sahabenin kendisini övücü sözlerle Hz. Peygamber’e tanıttığını anlatır. Bu
durumun Nebi’nin (s.a.v.) çok hoşuna gittiğini ve onun için İbraniceyi öğrenivermesi-
ni rica ettiğini ifade eder. Zeyd (r.a.), on beş gün geçmeden İbranice yazmayı öğren-
miştir. Bundan sonra Yahudilerden gelen mektupları hem okumuş hem de Nebi’nin
(s.a.v.) onlara karşı cevaplarını yazmıştır.
(İbn Sa’d, et-Tabakât, C 2, s. 358.)
Cahiliye Dönemi’nde hor görülen kadın, İslam’ın gelişiyle birlikte sosyal ve iktisadi açıdan
erkeklerin sahip olduğu birçok imtiyaza sahip olmuştur. Allah Resulü (s.a.v.) bir bütünün
yarısı olarak gördüğü kadınlara sorumluluk sahibi bir birey olarak muamele etmiş ve onların
hakkını yemekten herkesi şiddetle sakındırmıştı.
64
Allah Resulü (s.a.v.), kadınların da katıldığı bayram namazını sahrada kıldırmış sonra hut-
be okumuştu. Kadınların duyamadığını görünce onlara sesini işittirecek kadar yakınlarına
gitmiş ve nasihatte bulunmuştu. Ayrıca kadınlar Peygamberimizden (s.a.v.) belli günlerde
yalnızca kendilerine sohbet etmesini istemişler, o da bu isteği kabul etmişti. Hz. Peygamber
devri toplumunda Ümmü’d-Derda, Ümmü Atiyye, Ümmü Seleme, Havle binti Sa’lebe gibi
birçok ilim ehli kadın bulunmaktaydı.
65
Peygamberimiz (s.a.v.) yakınlığına ya da Müslüman olup olmadığına bakmaksızın kom-
şuluğa değer vermiştir. İnsanlar arası ilişkileri geliştirmek adına ensar ve muhacir kardeş-
liğini tesis etmiş, hatta Medine’deki Evs ve Hazrec kabileleri arasındaki anlaşmazlıkları
sona erdirmiştir. Allah Resulü (s.a.v.), tüm insanlığa gönderilmiş bir peygamber olarak
herkesi kucaklamış ve kan bağına dayalı bir birliği insanlık paydasında birleştirmeyi ba-
şarmıştır.
4. Peygamberimiz Döneminde Eğitim Mekânları
Tebliğin ilk yıllarında Allah ve Resulü’ne iman edenle-
rin sayısı çok fazla değildi. Müminler ibadetlerini birey-
sel olarak ve gizlice yapıyorlardı. Müslümanların sayısı
artınca Peygamberimiz (s.a.v.) onları bir araya topladı.
Ancak müşriklerin baskısı arttığı için Müslümanlar, Safa
Tepesi’nde bulunan Erkam b. Ebi’l Erkam’ın evinde bu-
luşuyorlardı. Sahabiler, burada Kur’an ve İslami bilgiler
öğreniyor, ibadetlerini rahatça yapabiliyorlardı. Bu dö-
66
nemde yaşanan sıkıntılar, Hz. Ömer’in Müslüman olma-
sıyla kısmen azalmış, inananlar Kâbe’de ibadetlerini yapabilmişlerdir. Görsel 2.8
Asr-ı saâdette
Hz. Peygamber, Medineli Müslümanların isteği üzerine onlara Mus’ab b. eğitim mekânının
Umeyr’i öğretmen olarak yollamış ve o, Esad b. Zürare’nin evinde İslam’ın temsilî görüntüsü
67
esaslarını Medinelilere öğretmeye çalışmıştır.
64 bk. Ebû Dâvud, Tahâret, 94.
65 Afzalurrahman, Siret Ansiklopedisi, C 2, s. 41.
66 İbn Hişam, C 1, s. 334-338.
67 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 3, s. 242.
59