Page 12 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 12

Peygamberimiz (s.a.v.) kendisine sorulan sorulara bazen soruyla karşılık verirdi. Bu şekil-
                  de muhatabını konu hakkında daha derin düşünmeye sevk ederdi: Bir adamın kıyametin
                  ne zaman kopacağıyla ilgili sorusuna Allah Resulü (s.a.v.), “Orası için ne hazırladın?” so-
                  rusuyla karşılık vermişti. Adam “Hesap günü için (farzlar dışında) fazladan namaz, oruç ve
                  sadaka hazırlayamadım ancak Allah ve Resulü’nü seviyorum.” deyince Hz. Peygamber,
                  “Sen sevdiklerinle beraber olacaksın.”  buyurmuştu.
                                                     44

                              Peygamberimden Öğrendim



                      Allah Resulü (s.a.v.) bir gün “Müslümanın kim olduğunu biliyor musunuz?” diye
                      sordu. Ashab, “Allah (c.c.) ve Resulü daha iyi bilir.” dediler. Peygamberimiz (s.a.v.)
                      de “Müslüman diğer Müslümanların elinden ve dilinden emin olduğu kimsedir.”
                      buyurdular. Ardından “Müminin kim olduğunu biliyor musunuz?” diye sordu, “Mü-
                      minlerin canları, malları hususunda kendisinden emin olduğu kimsedir.” buyurdu.
                                                                                (Tirmizî, İman, 12.)
                      Yukarıda verilen hadise göre mümin kimdir?

                      …………………………………………………............…………………………………………….......

                      ………………………………………………………………………………………………...................



                  Terğib ve Terhibi Beraber Kullanması
                  Terhib “dinin yanlış ve günah olarak nitelendirdiği söz ve davranışlardan sakındırmak”, terğib
                  ise “doğru, faziletli kabul ettiği şeylere özendirip teşvik etmektir.”  Böylece insandaki iki zıt
                                                                            45
                  kutup (korku ve ümit) bir araya gelerek insanın karar noktasında ihtiyaç duyduğu ahengi ona
                  sağlamış olacaktır. Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde terğib ve terhibin daima dengeli olduğu,
                  bir müjdenin yanında hemen bir uyarının anlatıldığı görülür. Peygamberimiz (s.a.v.) “Hiç kim-

                  se diğerine karşı böbürlenmesin.” diyerek kibirden kaçındırırken “Allah için tevazu gösteren
                  kimseyi Allah yüceltir.” müjdesiyle de ahlaki gelişmeyi desteklemiştir.  Peygamber Efendimiz
                                                                               46
                  tebliğ sürecinde insanın mizacındaki bu iki noktayı göz önüne alarak terğib ve terhibi beraber
                  kullanmıştır.

                  Nasihate Önem Vermesi
                  Nasihat, terğib ve terhibe benzer bir kavramdır. Başkasının hatalarını gidermek için gösterilen
                  çaba; iyiliği teşvik, kötülükten sakındırmak için verilen öğütlere nasihat denir. Geçmiş kavim-
                  lerden bahseden ayetlerde peygamberlerin ümmetlerine nasihat ettiklerinden bahsedilir.
                                                                                                   47
                  Aynı şekilde Resul-i Ekrem de tebliğ ettiği dinin özelliğini vurgulamak için üç defa tekrar ede-
                  rek “Din nasihattir.” demiş, çevresindekilerin “Kim için?” diye sormaları üzerine “Allah (c.c.)
                  için, O’nun kitabı için ve O’nun elçisi için, müslümanların yöneticileri ve bütün Müslümanlar
                  için.”  buyurmuştur. Hz. Peygamber (s.a.v.), Müslüman’ın Müslüman üzerindeki haklarından
                      48
                  44 Müslim, Birr, 164.
                  45 Mehmet Görmez, “Terğib ve Terhib”, DİA, C 40, s. 508-509.
                  46 Müslim, Cennet, 65; Birr, 69.
                  47 bk. A’raf suresi, 62, 68, 79, 93. ayetler.
                  48 Buhârî, İman, 42; Müslim, İman, 95.


                                                       56
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17