Page 13 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 13

birinin de yüzüne karşı nasihatte bulunması veya gıyabında onun iyiliğini istemesi olduğu-
            nu belirtmiş,  özellikle kendisine nasihat edilmesini isteyenin bu talebine karşılık verilmesini
                       49
            emretmiştir. Gerek mescitte yaptığı vaaz, gerek çarşı pazarda yaptığı öğütler “Müjdeleyiniz,
            nefret ettirmeyiniz.” çerçevesi içindeydi.
                              50


                         Bir Ayet

                                                         ِ
                                       ِ ِ
                                                                   ِ
                                    نينمؤمْلا عفنت ىركّذلا نِإف ركَذو
                                     َ    ْ  ُ  ُ  َ َ ْ  َ  ْ  َّ َ ّ ْ  َ
                        “Sen yine de öğüt ver. Çünkü öğüt müminlere fayda verir.”
                                                                        (Zariyat suresi, 55. ayet.)


            Resul-i Ekrem (s.a.v.), değişik vesilelerle özellikle namazdan sonra ashabıyla sohbet eder,
            onlara vaaz ve nasihatte bulunurdu. Konuşması çoğunlukla kısa ve özlü olurdu. Bir de-
                                                                                      51

            fasında sabah namazından sonra yaptığı etkileyici konuşma sebebiyle dinleyenlerin gözleri
            dolup kalpleri titremişti. Resulullah (s.a.v.) cuma ve bayram hutbelerinde birkaç ayet okur,
                                 52
            ardından cemaate vaaz ve nasihatte bulunurdu. Sohbetini herkesin bildiği belli günlerde
                                                         53
            yapar, dinleyenleri bıktırmayacak şekilde kısa konuşurdu. Konuşmalarında iman esasları,
            ahiret hayatı, toplumsal meseleler, dinî emirler ve yasaklar gibi insan hayatını ilgilendiren
            konular üzerinde dururdu. Vaaz ve hutbelerinde zaman zaman sesini yükseltir, bazen konu-
            ya göre yüz ifadesinin değiştiği görülürdü. 54

            Peygamberimizin  (s.a.v.);  ashabına  sorular  sor-
            ması, doğru cevabı aldığında övmesi, söylediğini
            kuvvetlendirmek için tekrar etmesi onun eğitimi-
            nin  temel  ilkeleriydi.  Muhatabının  dikkatini  çek-
            mek için  onun eline  ya  da  omzuna  dokunması,
            şefkat  ve  merhametle  nasihat  etmesi,  terğib  ve
            terhibi bir arada kullanması metotları arasındaydı.

            3. Peygamberimizin Eğitiminde Hedef Kitle
            Resul-i Ekrem’in İslam daveti; yaşlı genç, kadın
            erkek,  büyük  küçük,  zengin  fakir  ayırmaksızın
            toplumun tüm kesimlerini içine alıyordu. Hz. Pey-
            gamber’in davetinin başarıya ulaşmasında onun
            yumuşak  huyu,  tevazusu,  şefkat  ve  merhameti
            önemli bir yer tutuyordu. O, bu erdemlerle ashabı-                               Görsel 2.7
            na yaklaşmış, onların eksik ve yanlışlarını en iyi şekilde düzeltme yolunu   Hz. Muhammed
            tercih etmiştir. Bir seferinde yaşlı bir adam kalabalıkta Resulullah’a (s.a.v.)   (s.a.v.) toplumun her
            yaklaşmaya çalışıyordu. Sohbeti böldüğü için bu ihtiyara yol açmada ağır   kesimine hitap etmiştir.
            davranan ashabın tavrı Peygamberimizin (s.a.v.) gözünden kaçmamış,
            49 bk.Tirmizî, Edeb, 1; Nesâî, Cenâiz, 52.
            50 Buhârî, Edeb, 80.
            51 bk. Ebu Dâvûd, Salât, 231.
            52 bk. Tirmizî, İlim, 16; Ebu Dâvûd, Sünnet, 6.
            53 bk. Müslim, Cuma, 41; Tirmizî, Salât, 365.
            54 bk. Buhârî, İlim, 28.


                                                       57
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18