Page 18 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 18
Bilgi Kutusu
Sa’d b. Hişam, Hz. Âişe’ye,
– Ey Müminlerin annesi! Bana Resulullah’ın (s.a.v.) ahlakından bahset, dedi.
Hz. Âişe:
– Sen Kur’an okuyorsun değil mi? diye sordu.
Sa’d b. Hişam:
– Evet okuyorum deyince Âişe validemiz:
– İşte Hz. Peygamber’in ahlakı Kur’an’dı, dedi.
(Müslim, Müsafirîn, 139.)
Hz. Âişe ve İlim
Hz. Âişe, Kuran-ı Kerim’i ve sünneti en iyi bilen ve anlayan sahabilerin başında gelir. O,
ilim merakını baba evinde almış, Peygamberimizin (s.a.v.) yanında geliştirerek kuvvetli
hafıza ve zekâsı, anlama kabiliyeti, Kur’an ve sün-
neti en iyi şekilde öğrenme isteği ve imanı sayesinde
zirveye ulaşmıştır. Nur suresinde Hz. Âişe hakkında
indirilen ayetler bulunmaktadır.
2210 hadis rivayet eden Hz. Âişe yalnızca hadis ilmin-
de değil; tefsir, fıkıh, tarih ilimlerinde ve şiirde de oto-
riteydi. Resulullah’ın (s.a.v.) sünnetini, ayetlerin nüzul
sebeplerini ve farzları çok iyi bilir, ihtiyaç duyulduğun-
da en doğru görüşü bildirirdi. Ashabın ileri gelenlerinin
dahi ona ilmin yarısı kabul edilen miras hususunda
sorular sorduğu anlatılır. Olaylara çok yönlü bakabil-
mesi, detayları değerlendirebilmesi ileri seviyedeydi.
Allah Resulü’nün (s.a.v.) yakınında olması sebebiyle
her şeyi Hz. Peygamber’e sorarak daha fazla açık-
lama isteyebiliyordu. Hz. Âişe diğer ilimlerde olduğu
kadar tıp ilminde de döneminin ileri gelenlerindendi.
Hitabeti de takdire şayandı. 79
Hz. Peygamber’in vefatından sonra Hz. Âişe’nin evi,
hemen herkesin gelip kendisini dinlediği, sorusunu so-
rup cevabını aldığı bir ilim ve irfan ocağı oldu. Hz. Âişe,
Allah Resulü’nden (s.a.v.) öğrendiklerini yalnızca evine
gelenlere aktarmakla kalmamış ayrıca mektupla gelen
Görsel 2.11 sorulara cevaplar vererek bildiklerini tüm Müslümanlarla paylaşmıştır. Böylece ha-
Hz. Âişe pek çok dislerin ve bazı fıkhi meselelerin yazılmasına da öncülük etmiştir. Vefatına kadar
ilim dalında söz her yıl hac için Mekke’ye gittiğinde muhtelif yerlerden gelenlerin kendisini ziyaret
sahibi bir hanımdı.
etmelerine ve soru sormalarına izin vermiştir.
80
79 İbn Hacer, el-İsâbe, C 7, s. 188.
80 Mustafa Fayda, “Âişe”, DİA, C 2, s. 201-205.
62