Page 20 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 20
Asr-ı Saâdetten Bir Yaprak
Bir gün Resulullah (s.a.v.) sahabilerle otururken Mus’ab b. Umeyr geldi.
Üzerinde yamalı bir kıyafet vardı. İşlenmemiş bir deriyi de üzerine geçirmiş-
ti. Sahabiler ona verecekleri bir şey bulunmadığından başlarını öne eğdi-
ler. Mus’ab selam verdi. Rahmet Elçisi onun selamını alarak şöyle buyurdu:
“Dünya halkıyla dünyayı değiştiren Allah’a hamdolsun. Mus’ab, Mekke’de
nimet içinde bulunurken Allah ve Resulü’nün sevgisi ile iyiliği arzu ederek bu
nimetlerden uzaklaşmayı tercih etti.”
(İbn Sa’d, et-Tabakât, C 3, s. 117.)
İbn Ümmü Mektum
İbn Ümmü Mektum, Mekke’de İslam’ı ilk kabul edenlerden birisi olmasının yanında Medine’ye
hicret edenlerin de ilki olma bahtiyarlığını yaşamıştır. Bizzat Resul-i Ekrem onu, Mus’ab b.
Umeyr ile beraber Medine halkına İslam’ı öğretmekle görevlendirmişti. Ayrıca Bilâl-i Habeşi
74
ile birlikte Resulullah’ın (s.a.v.) müezzinliğini yap-
mıştır. Âmâ olmasına rağmen İbn Ümmü Mek-
tum, Resulullah (s.a.v.) Medine dışına çıktığı za-
man ona vekâlet etmiş, geride kalanlara namaz
kıldırmıştı.
75
Esad b. Zürare
Hicretten üç yıl önce Esad b. Zürare ve beş
arkadaşı Mekke’ye gelmiş, müşriklerin Resul-i
Ekrem aleyhinde sürdürdükleri olumsuz pro-
pagandaya rağmen Hz. Peygamber ile görüş-
müşlerdi. Resulullah (s.a.v.) onlarla sohbet etti
ve kendilerine Kur’an’dan ayetler okudu. Kalp-
lerinde İslam’a karşı hayranlık uyanan Esad b.
Zürare ve yanındakiler İslam ile şereflendiler.
76
Esad b. Zürare, Mus’ab b. Umeyr ile Medine’de
giriştikleri faaliyetlerin bir sonucu olarak hızla
Görsel 1.13 gelişen İslamlaşmanın en önemli şahsiyetlerindendi. Bu sebeple Hz. Peygam-
Akabe biatlarının ber, Esad b. Zürare’yi İkinci Akabe Biatı’nın ardından diğer kabile temsilcileri-
hatırasına yapılan 77
Akabe Mescidi nin de reisi tayin etti.
Es’ad b. Zürare, Medine’de bir mescit inşa etmiş, Hz. Peygamber’in gelişine
kadar orada cemaatle namaz kıldırmıştı. Bu mescit, Medineli Müslümanların
henüz Peygamberin yokluğunda yürüttükleri tebliğ çalışmalarının bir anlamda
merkezi olmuştu. Hicretten sonra bu mekân Mescid-i Nebi’nin de inşa edildiği
yer olacaktır.
78
74 İbn Hişam, es-Sîre, C 2, s. 281.
75 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 4, s. 205-206.
76 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 218.
77 İbn Hişam, es-Sîre, C 2, 73-76.
78 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 1, s. 239.
32