Page 21 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 21

Ubade b. Samit

            Ubade b. Samit, annesinin Müslüman oluşu üzerine İslam’ı seçmişti. Ubade, İkinci Akabe
            Biatı’nda kabilesini temsil etmiş, Medine’ye dönünce de İslam’ı tebliğ için samimi bir çaba
            göstermişti. Yakın arkadaşı Ka’b b. Ucre’yi Müslüman olmaya ikna edemeyince evine gi-
            dip putunu kırmış, ilk anda sinirlenen arkadaşının daha sonra İslam ile müşerref olmasına
            vesile olmuştu. Ubade b. Samit okuma yazma biliyordu. Bu nedenle Resullullah (s.a.v.)
            tarafından vahiy katibi olarak görevlendirilmişti. Ay-
            rıca o, Medinelilere okuma yazma da öğretiyordu.
            Kur’an-ı  Kerim’in  tamamını  ezbere  bilen  Medineli
            beş sahabiden biri olan Ubade (r.a.), Suffe’de Kur’an
            eğitimi verirdi. 79

            Ubade b. Samit, davetteki ilmî katkısını, İslam’ı yay-
            mak  için  yapılan  savaşlara  katılımıyla  perçinledi.
            Resulullah’ın (s.a.v.) bütün gazvelerine iştirak ettiği
            gibi Mekke’nin Fethi sırasında da ensarın kuman-
            danlığını yaptı. 80
            Heybetli  görünümü  ve  etkili  konuşmasıyla  muha-
            tapları üzerinde ikna gücü olan Ubade (r.a.); zekât
            memurluğu, kadılık, valilik ve muallimlik gibi görev-
            ler üstlenmişti. O, tebliğ için gittiği Filistin, Suriye,
            Kıbrıs, Mısır gibi birçok coğrafyada tebliğinin derin
            izlerini bırakmıştır.

            Mu’az b. Cebel
            Mu’az b. Cebel, on sekiz yaşında İslam’ı kabul et-                              Görsel 1.14
            mişti. Kendi kabilesinden arkadaşlarıyla birlikte geceleri Selemeoğullarından   Ubade b. Samit’in
            henüz Müslüman olmayanların putlarını kırar, onların acizliğini ortaya koya-         Kudüs
            cak eylemler yaparlardı. Resulullah (s.a.v.),  Huneyn Seferi’ne yöneldiğinde    Baburrahme
                                   81
            kendisini Mekkelilere Kur’an ve fıkıh öğretmesi için bıraktı. Hz. Ömer’in ha-  Kabristanlığında
                                                                  82
            lifeliği döneminde de Suriye’ye muallim olarak gönderildi. 83                  bulunan kabri
            Mu’az (r.a.), bir peygamber geleceğine dair beklenti içinde olan Yahudileri İslam’a davet
            etmişti. Mu’az (r.a.), Allah’tan sakınmalarını ve vasıflarını daha önce bildirdikleri Hz. Mu-
            hammed’e (s.a.v.) iman etmelerini söylediyse de Yahudiler bunu inkâr etmişlerdi. 84

            Her zaman Resul-i Ekrem Efendimizin yanında bulunmaya gayret eden Muaz b. Cebel, me-
            rak ettiği konuları sorup öğrenirdi. Peygamberimiz (s.a.v.) Mu’az b. Cebel’i Yemen’e zekât
            memuru ve kadı sıfatıyla gönderirken “Ey Muaz! İnsanlara güzel ahlakla muamele et.”  ve
                                                                                          85
            “Oraya vardığında önce onları, Allah’tan başka ilah olmadığına ve benim Allah’ın Resulü ol-
            duğuma (inanmaya) çağır...”  tavsiyelerinde bulunarak tebliğ görevi sırasında nelere dikkat
                                      86
            etmesi gerektiğini ona hatırlatıyordu.
            79 M. Yaşar Kandemir, “Ubade b. Samit”, DİA, C 42, s. 13.
            80 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 3, s. 573.
            81 İbn Hişam, es-Sîre, C 2, s. 95.
            82 İbn Hişam, es-Sîre, C 4, s. 143.
            83 M. Yaşar Kandemir, “Mu’az b. Cebel”, DİA, C 30, s. 338.
            84 İbn Hişam, es-Sîre, C 2, s. 196, 200, 212.
            85 Malik b. Enes, Muvatta, Hüsnü’l-hulk, 1.
            86 Buhârî, Zekât, 1.


                                                       33
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26