Page 30 - Kur'an-ı Kerim 11. Sınıf 2. Bölüm
P. 30
Sevgili Peygamberimiz’in (s.a.v.), davet ettiği dine içtenlikle inanması ve İslam’ın ilkelerini bütün
ayrıntılarıyla kendi hayatına uygulaması, davetteki başarısının en önemli etkenidir. O, çalışmalarına
hiçbir zaman şahsi menfaat hesapları bulaştırmamıştır: “(Ey Muhammed!) De ki: Bundan (davet
ve tebliğ görevinden) dolayı sizden hiçbir ücret istemiyorum...” Ayrıca, eşsiz fedakârlık
116
örnekleri sergilemiştir.
117
TARTIŞALIM
İslam'a davetin nasıl olması gerektiğini arkadaşlarımızla ve öğretmenimizle birlikte
tartışalım.
Emir ve Nehiy
Emir, Allah’ın (c.c.), güzel söz ve davranışları,
faydalı işleri kesin olarak istemesi; hoşnut olduğu bu Yüce Allah’ın (c.c.) Kur’an-ı
söz, davranış ve işleri kullarına buyurması demektir. Kerim’de, üzerinde önemle
Emrin zıttı olan nehiy ise Yüce Allah’ın (c.c.) haram durduğu “tebliğ”, “davet” ve
olan söz ve davranışları, faydasız işleri hoş görmeyerek “emr-i bi'l-mar'uf nehy-i ani'l-
yasaklamasıdır. Her iki kavramın geçtiği Nahl suresinin münker” birbirine yakın ve iç
90. ayetinde şöyle buyrulmaktadır: “Şüphesiz Allah içe olan kavramlardır.
adaleti, iyilik yapmayı, akrabaya yardım etmeyi
emreder. Edepsizliği, çirkin davranışları ve azgınlığı
yasaklar (nehyeder). O, düşünüp tutasınız diye size
öğüt veriyor.”
İslam, toplumsal hayata önem veren bir dindir.
İyilik ve güzelliğin hâkim olduğu huzurlu bir toplum
için birtakım kurallara uymak gerekir. Kur'an-ı Kerim
Sözlükte emir kelimesi; hâl, iyiliğin yaygınlaşması ve kötülüğün önlenmesini,
durum, olay, iş, buyruk ve böylece erdemli bir toplumun oluşması için gösterilen
buyurmak gibi anlamlara gelir. çabaları “emr-i bi'l-mar'uf nehy-i ani'l-münker”
şeklinde kavramlaştırmıştır. 118
(İslam’da İnanç, İbadet ve Günlük
“Emr-i bi’l-ma’ruf”; iyi olanı emretme, iyiliği ve
Yaşayış Ansiklopedisi, c.1, s.469)
güzelliği yaymaya çalışma demektir. “nehy-i ani'l-
münker” ise kötülüğü yasaklama, kötülüğe karşı
çıkma ve engel olma anlamına gelir. Bu faaliyet,
119
İslam ümmetinin Kur’an ve sünnet ölçülerine uygun
116 Sâd suresi, 86. ayet. Ayrıca bk. Furkân suresi, 57. ayet; En’âm suresi, 90. ayet.
117 bk. Mustafa Çağrıcı, “Davet”, İslam’da İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, c. 1, s. 394.
118 Mustafa Çağrıcı, “Emr-i bi'l-Mar'uf Nehy-i ani'l-Münker”, TDV İslam Ansiklopedisi, c. 11, s. 139.
119 Mustafa Çağrıcı, İslam’da İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi, c. 1, s. 472.
48