Page 31 - Kur'an-ı Kerim 11. Sınıf 2. Bölüm
P. 31
Kur’an-ı Kerim’i Tanıyalım 1. Ünite
bir hayat yaşamasını amaçlayan temel ilkelerden biridir.
İyiliği emretme ve kötülükten sakındırmanın özünde,
müminin birlikte yaşadığı diğer din kardeşlerine ve
topluma duyduğu sevgi vardır. Mümin ister ki aynı Nehiy kelimesi sözlükte,
inancı paylaştığı kardeşlerine günah kiri bulaşmasın. yasaklama, engelleme,
Dolayısıyla İslam toplumu günahla kirlenmesin. O menetme anlamına gelir.
bilir ki bir kardeşine bulaşacak kir, er geç kendisine de
(Ahmet N. Serinsu, Mehmet Sürmeli,
yansıyacaktır. İyiliği yayar ve kötülüğe engel olursa hem Arif Alkan, vd., Dinî Terimler Sözlüğü,
kendisi hem de diğer kardeşleri daha mutlu ve huzurlu s. 279)
olacaktır.
İslam dininin ölçülerine göre, doğruyu ve
yanlışı birey olarak sadece bizim bilmemiz ve
yaşamamız yeterli değildir. Çevremizdeki insanları YORUMLAYALIM
da Kur’an ahlakını yaşamaya davet etmek, onları Bireylerde “Ben özgür bir insanım.
hayra ve iyiliğe teşvik etmekle sorumluyuz. Kur’an-ı Canımın istediği gibi yaşar, dilediğim
Kerim’de, müminlerden istenen görevlerden biri her şeyi yaparım.” düşüncesi ile “Bana
de iyiliği emretmek ve kötülükten vazgeçirmektir: dokunmayan yılan bin yaşasın!” anlayışının
“Mümin erkekler ve mümin kadınlar birbirlerinin benimsenmesinin ne tür olumsuz sonuçlar
dostlarıdır. İyiliği emreder, kötülükten doğurduğunu arkadaşlarınızla tartışınız.
vazgeçirirler. Namazı dosdoğru kılar, zekâtı
verirler. Allah’a ve peygamberine itaat ederler.
İşte bunlara Allah merhamet edecektir. Şüphesiz
Allah mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet
sahibidir.” 120
Bir başka ayet-i kerimede bu görevi OKUYALIM
yerine getirmek, hayırlı ümmet olmanın şartları Peygamber Efendimiz (s.a.v.), her mü-
arasında sayılır: “Siz, insanlar için çıkarılmış minin, içinde bulunduğu imkân ve şartlara
en hayırlı ümmetsiniz. İyiliği emreder, göre Allah’ın (c.c.) emir ve yasaklarının ye-
kötülükten vazgeçirmeye çalışır ve Allah’a rine getirilmesi için mücadele vermesi ge-
inanırsınız…” 121 rektiğini şu hadisi ile belirlemiştir: “Kim bir
Lokman’ın (a.s.) oğluna verdiği şu öğüt de kötülük görürse eliyle, buna gücü yetmezse
konunun hayatımızdaki önemini ve gerekliliğini diliyle onu önlesin; buna da gücü yetmezse
dile getirmektedir: “Yavrum! Namazı kalbiyle kötülükten uzaklaşsın. İşte bu ise
dosdoğru kıl. İyiliği emret. Kötülükten imanın en zayıf derecesidir.”
alıkoy. Başına gelen musibetlere karşı (Müslim, İman, 78; Tirmizî, Fiten, 11;
sabırlı ol. Çünkü bunlar kesin olarak Ebû Dâvûd, Salât, 232)
emredilmiş işlerdendir.” 122
“İçinizde, hayra çağıran, iyiliği
emreden ve kötülüğü önlemeye çalışan bir
120 Tevbe suresi, 71. ayet.
121 Âl-i İmrân suresi, 110. ayet.
122 Lokmân suresi, 17. ayet.
49