Page 8 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 8
4. ÜNİTE
Burada işaret edilmelidir ki söz konusu devlet başkanı
bulunmadığı veya bulunup da izin vermediği takdirde cuma BİLGİ KUTUSU
namazının sahih olmadığı neticesi çıkarılmamış, böyle bir Cum’a suresinde “Allah’ı an-
durumda cuma namazını kılmayanların sorumlu olmadıkları maya koşun.” emri mevcuttur. Hut-
manası anlaşılmıştır. Nitekim muhtelif sebeplerle devlet baş- be, Allah’ı anmanın önemli bir parça-
kanının veya izninin bulunmadığı hâllerde cemaatin kabul sıdır. İmam-hatip, irad ettiği bilgi ve
ettiği bir imamın arkasında, hatta kötü niyetle izin verilme- hikmet yüklü hutbesiyle bir sonraki
mesi hâlinde bile cuma namazının kılınabileceği birçok fakih cumaya kadar manevi haz ve dinî
tarafından dile getirilmiştir. duygular yaşatarak cemaatini diri tu-
tabilmelidir.
Cuma günü Müslümanlar için dinî bir sembol, bir
bayram ve haftalık toplu bir ibadet günüdür. Rasûl-i Ekrem
(s.a.v), “Kim cuma namazını hiçbir geçerli sebep (mazeret,
zaruret) olmaksızın üç defa terk ederse Allah onun kalbini
mühürler.” buyurur. Cuma gününün tatil olmadığı ülkeler-
20
de, resmî kurum veya özel iş yerlerinde cuma namazı kıla-
bilecek kadar izin verilmesi Müslüman’ın en tabii hakkıdır.
Maddi-manevi, sosyal ve siyasi pek çok hikmeti bulunan
cuma namazını kılabilmek için her türlü imkân seferber edil-
melidir.
ARAŞTIRALIM
Mihrab, minber, kürsü, minare, şerefe kavramlarını araştırınız.
3. ORUÇ
موصلا َّ لجو زع ّٰ للا ُ لوُقي“: َ لاَق مَّلسو ِهيَلع ّٰ للا ىَّلص يِبنلا نع هنع ّٰ للا ي ِ ضر ةريره يِبأ نع -1
َ
َ َ َّ َ ُ
َ ُ
َ ِ َّ
ِ َ ُ ْ َ
ْ َ
ُ
َ
ُ ْ َّ
ّ
َ َ ْ َ
َ
َ َ َ ْ
َ
َ َ
َ
ني ِ ح ٌةحرَف ِ ناتحرَف مِئاصلِلو ٌةنج موصلاو يِلجأ نِم هبر ُ شو هَلْكأو هتوه َ ش عدي ِهِب يِزجأ اَنأو يِل
ُ َ
َ ُ َ
ْ ْ ُ َ ْ َ ُ
َ
َ ْ
َ
ْ
َ
َّ
َ
َ َ
ِ
َ َّ ُ ُ ْ َّ َ
ْ
ْ
َ
”. ِ كسِمْلا حيِر نِم ِ ّٰ للا دنِع بي ْ طأ مِئاصلا مَف ُ فوُل ُ خَلو هبر ىَقْلي ني ِ ح ٌةحرَفو ر ِ طْفي ُ
َ ْ
ْ
َ َ
َ ُ َّ َ
َ
ِ
َّ
ِ
ِ
ْ
ُ َ
ْ َ ُ
Ebû Hureyre’den (r.a) rivayet edildiğine göre Rasûlal-
lah (s.a.v) şöyle buyurdu: Allah Teâlâ (c.c) şöyle buyurur: ARAŞTIRALIM
“Oruç sırf benim içindir, onun mükâfatını (dilediğim
İmsak, sahur ve iftar kavram-
gibi) ben vereceğim. Kulum arzularını, yemesini ve iç- larının anlamlarını hatırlayarak oruç
mesini benim için terk etti. Oruç bir kalkandır, perdedir. ibadetindeki önemini araştırınız.
Oruçlu için iki sevinç vardır: Biri, iftar ettiği vakitteki
sevincidir; diğeri de Rabb’ine kavuştuğu vakitteki sevin-
cidir. Oruçlunun ağzından çıkan koku, Allah katında misk kokusundan daha hoştur.” 21
20 Tirmizî, Cum’a, 7; Nesâî, Cum’a, 2; İbn Mâce, İkâmet, 93; Ahmed b. Hanbel, I, 402; Muvatta’, Cum’a, 20.
21 Buhârî, Savm, 2; Müslim, Sıyâm, 161.
61