Page 13 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 13
İBADETLE İLGİLİ
HADİSLER
Pek çok fayda ve hikmetleri yanında zekât,
toplumda gelir dağılımındaki dengesizlik yüzün-
den çıkabilecek kargaşa ve gerginliği önler. Ni-
tekim farklı kültürlerden birçok ülkeyi gezdikten
sonra Müslüman olan Hüseyin Rofe, İslam’ı ni-
çin kabul ettiğini anlatırken şöyle der: “Ekono-
mik olarak zenginle fakir arasındaki uçurumun
yalnızca İslam ülkelerinde bir köprü ile birleş-
tirildiğini gördüm. Bu köprü sayesinde fakir,
toplumun yapısını bozarak bir kaos oluşturmaya
teşebbüs etmemektedir.”
İkinci hadise göre kadınların ziynet eşyası olarak kullandıkları bilezik, küpe, zincir ve gerdanlık gibi
eşyalar zekâta tabidir.
Üçüncü hadisi rivayet eden Esmâ’nın, infak ve mali fedakârlık konusunda babası Hz. Ebû Bekir’in
(r.a) örnek yolunu izlediği görülür.
İnfak; Allah’ın (c.c) rızasına nail olabilmek için karşılıksız harcama yapmak, muhtaçlara ayni veya
nakdî yardımda bulunmak demektir. Zekât, tasadduk, fıtır sadakası, kurban, öğrenci bursu, hediye, kulla-
nım hakkını vermek gibi gönüllü olarak yapılan her türlü hayır ve hasenat, infak kapsamındadır.
“Her nimetin şükrü kendi cinsindendir.” ilkesi gereği mal ve servetin şükrü, infak ile gerçekleşir.
İnfak mali bir cihaddır. Yüce Allah (c.c) şöyle buyurur: “Müminler ancak Allah’a ve Rasûlü’ne iman
eden, ondan sonra asla şüpheye düşmeyen, Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihat edenlerdir.
Işte doğrular ancak onlardır.” “Allah yoluna kendilerini tamamen adamış oldukları için yeryü-
34
zünde (rızık aramak niyetiyle) gezip dolaşamayan muhtaçlara yardım edin. (Onların durumunun)
farkında olmayan, onları zengin zanneder çünkü onlar(istemekten) çekinirler; (ancak) sen onları
(bazı) özelliklerinden tanıyabilirsin. Insanlardan arsız bir şekilde istemekten kaçınırlar. Ve onlara
ne iyilik yaparsanız doğrusu Allah hepsini bilir.” 35
“Sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda harcamadıkça iyiliğe asla ulaşamazsınız...” ayeti nazil
36
olduğunda, Ebû Talha el-Ensârî’nin gösterdiği tasadduk ve infak duyarlılığı dikkat çeker. O, en çok hurma
bahçesi olan Medineli bir sahabidir. Onun, Mescid-i Nebevî karşısında ve içinde tatlı suyu bulunan Bey-
ruhâ adlı bahçesini Rasûl-i Ekrem’in (s.a.v) çok sevdiği bilinir. Ebû Talha, Rasûl-i Ekrem’e (s.a.v) giderek
o çok sevilen ve beğenilen bahçesini Allah (c.c) rızası için dilediği şekilde kullanmasını ister. Rasûl-i
Ekrem (s.a.v), bahçesini kendi akrabalarına vermesinin daha uygun olacağını söyler. Bunun üzerine Ebû
Talha bahçesini, Übeyy b. Ka’b ve Hassân b. Sâbit gibi amcazadelerine ve ihtiyaç sahibi yakınlarına ba-
ğışlar . 37
TARTIŞALIM
İnfak etmek ile cimriliğin insan üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri neler olabilir? Sınıfta
tartışınız.
34 Hucurât suresi, 15. ayet.
35 Bakara suresi, 273. ayet.
36 Âl-i İmrân suresi, 92. ayet.
37 Buhârî, Vekâlet, 15, Vesâyâ, 10.
66