Page 16 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 16
4. ÜNİTE
nefiler de bunlar içindedir- gerekli şartları taşıyanların
kurban bayramında kurban kesmeleri vaciptir. Hanefi BİLGİ KUTUSU
43
mezhebine göre kurban kesmeyi vacip kılan zenginli-
ğin ölçüsü (nisab), zekâtta ve fıtır sadakasında aranan Hac ve umrede Müslümanların
zenginlik ölçüsüyle aynıdır. Buna göre kişinin borçları ihramlı olarak dillerinden düşürme-
ve asli ihtiyaçları dışında 85 g. (20 miskal) altına ya da dikleri telbiyenin tesiri büyüktür. İnsan
kişinin üzerine denk bir paraya veya mala sahip olması eğitiminde oldukça anlamlı olan telbiye
hâlinde kurban kesmek vacip olur. şudur:
“Zilhicce ayının onuncu günü girip de biriniz
ُ
ْ َّ َّ
ْ َّ
ْ َّ
kurban kesmek isterse ne kıllarından ne de tırnakların- َ كيِر َ ش َ ل َ كيبَل َ كيبَل مهَّّٰللا َ كيبَل“
dan bir şeye dokunmasın (onları kesmesin).” hadisin- َ كَل َةمعِنلاو دمحْلا َّ نِإ َ كيبَل َ كَل
َ
ْ َ
َ ْ
ّ َ
deki kişinin iradesine bırakılan “isterse” ifadesi, Şafii ْ َّ
âlimlerin de arasında bulunduğu diğer âlimler tarafın- ” َ كَل َ كيِر َ ش َ ل َ كْلمْلاو
ُ َ
dan kurban kesme ibadeti müekked sünnet olarak kabul (Buyur Allahım, buyur! Davetini
edilmiştir. duydum, sana yöneldim. Şerikin (orta-
ğın) yok Allahım! Emrine uydum, kapı-
“İbadet maksadıyla belirli vakitte belirli şartları
taşıyan hayvanı usulünce boğazlamak veya bu şekilde na geldim. Hamd sanadır, nimet senin,
mülk senindir. Şerikin yok Allahım!)
boğazlanan hayvan” diye tarif edilen kurban, sosyal ni-
teliği yani toplum yararı daha ön planda olan mali bir (Müslim, Hac, 1184)
ibadettir. Her ibadet gibi kurban ibadetinin asıl hedefi
Allah’a yakın olmak, onun rızasını kazanmak, isteği-
ne boyun eğmek ve nimetlerine şükretmektir. Nitekim BİLGİ KUTUSU
hac ibadeti esnasında kesilecek kurbanlar hakkındaki şu
ayet, kelime olarak “yaklaşmak ve Allah’a yakınlık sağ- Kurban ibadetinin Hz. İbrahim (a.s.) ve
lamaya vesile kılınan şey” anlamına gelen kurbanın bu Hz. İsmail (a.s) ile olan ilgisini araştırınız.
yönüne dikkat çeker:
“Biz o büyükbaş hayvanları da Allah’ın ni-
şanelerinden kıldık. Sizin için onlarda nice yarar-
lar vardır. Onlar (kesim için) sıraya dizildiklerinde
üzerlerine Allah’ın adını anınız, cansız hâlde yere se-
rildiklerinde ise onlardan hem kendiniz yiyiniz hem
ihtiyacını gizleyen ve gizlemeyen yoksulları doyuru-
nuz. Işte onları şükredesiniz diye sizin istifadenize
verdik. Onların ne etleri Allah’a ulaşır ne de kanları, ona ulaşacak olan sadece sizin takvanızdır. Işte
Allah onları sizin istifadenize verdi ki size doğru yolu göstermesinden ötürü onu tazimle anasınız.
Iyilik yolunu tutanları müjdele!” 44
Demek oluyor ki kurban ibadetinin “kan akıtma” diye belirlenen rüknü asla bir itlaf (telef etme) de-
ğil; lütufkâr Rabbimizin sonsuz nimetleri karşısında takva, şükür, infak, tevazu ve teslimiyet yüklü samimi
bir kulluğun canlı ifadesidir.
43 Müslim, Müsâfirîn, 84; Ebû Dâvûd, Tatavvu, 12.
44 Hac suresi, 36-37. ayetler.
69