Page 16 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 16

4. ÜNİTE





          nefiler de bunlar içindedir- gerekli şartları taşıyanların
          kurban bayramında kurban kesmeleri vaciptir.  Hanefi            BİLGİ KUTUSU
                                                       43
          mezhebine göre kurban kesmeyi vacip kılan zenginli-
          ğin ölçüsü (nisab), zekâtta ve fıtır sadakasında aranan          Hac  ve  umrede  Müslümanların
          zenginlik ölçüsüyle aynıdır. Buna göre kişinin borçları    ihramlı  olarak  dillerinden  düşürme-
          ve asli ihtiyaçları dışında 85 g. (20 miskal) altına ya da   dikleri telbiyenin tesiri büyüktür. İnsan
          kişinin üzerine denk bir paraya veya mala sahip olması     eğitiminde oldukça anlamlı olan telbiye
          hâlinde kurban kesmek vacip olur.                          şudur:

                “Zilhicce  ayının  onuncu  günü  girip  de  biriniz
                                                                                               ُ
                                                                                          ْ َّ َّ
                                                                                   ْ َّ
                                                                                                       ْ َّ
          kurban kesmek isterse ne kıllarından ne de tırnakların-     َ كيِر َ ش  َ ل  َ كيبَل  َ كيبَل مهَّّٰللا  َ كيبَل“
          dan bir şeye dokunmasın (onları kesmesin).” hadisin-        َ كَل َةمعِنلاو دمحْلا  َّ نِإ  َ كيبَل  َ كَل
                                                                                    َ
                                                                                      ْ َ
                                                                            َ ْ
                                                                               ّ َ
          deki kişinin iradesine bırakılan “isterse” ifadesi, Şafii                                ْ َّ
          âlimlerin de arasında bulunduğu diğer âlimler tarafın-                 ” َ كَل  َ كيِر َ ش  َ ل  َ كْلمْلاو
                                                                                                       ُ َ
          dan kurban kesme ibadeti müekked sünnet olarak kabul             (Buyur  Allahım,  buyur!  Davetini
          edilmiştir.                                                duydum, sana yöneldim. Şerikin (orta-
                                                                     ğın) yok Allahım! Emrine uydum, kapı-
                “İbadet maksadıyla belirli vakitte belirli şartları
          taşıyan hayvanı usulünce boğazlamak veya bu şekilde        na geldim. Hamd sanadır, nimet senin,
                                                                     mülk senindir. Şerikin yok Allahım!)
          boğazlanan hayvan” diye tarif edilen kurban, sosyal ni-
          teliği yani toplum yararı daha ön planda olan mali bir                       (Müslim, Hac, 1184)
          ibadettir. Her ibadet gibi kurban ibadetinin asıl hedefi
          Allah’a yakın olmak, onun rızasını kazanmak, isteği-
          ne boyun eğmek ve nimetlerine şükretmektir. Nitekim             BİLGİ KUTUSU
          hac ibadeti esnasında kesilecek kurbanlar hakkındaki şu
          ayet, kelime olarak “yaklaşmak ve Allah’a yakınlık sağ-      Kurban ibadetinin Hz. İbrahim (a.s.) ve
          lamaya vesile kılınan şey” anlamına gelen kurbanın bu     Hz. İsmail (a.s) ile olan ilgisini araştırınız.
          yönüne dikkat çeker:
                “Biz  o  büyükbaş  hayvanları  da  Allah’ın  ni-
          şanelerinden  kıldık.  Sizin  için  onlarda  nice  yarar-
          lar vardır. Onlar (kesim için) sıraya dizildiklerinde
          üzerlerine Allah’ın adını anınız, cansız hâlde yere se-
          rildiklerinde ise onlardan hem kendiniz yiyiniz hem
          ihtiyacını gizleyen ve gizlemeyen yoksulları doyuru-
          nuz. Işte onları şükredesiniz diye sizin istifadenize
          verdik. Onların ne etleri Allah’a ulaşır ne de kanları, ona ulaşacak olan sadece sizin takvanızdır. Işte
          Allah onları sizin istifadenize verdi ki size doğru yolu göstermesinden ötürü onu tazimle anasınız.
          Iyilik yolunu tutanları müjdele!”  44

                Demek oluyor ki kurban ibadetinin “kan akıtma” diye belirlenen rüknü asla bir itlaf (telef etme) de-
          ğil; lütufkâr Rabbimizin sonsuz nimetleri karşısında takva, şükür, infak, tevazu ve teslimiyet yüklü samimi
          bir kulluğun canlı ifadesidir.





          43 Müslim, Müsâfirîn, 84; Ebû Dâvûd, Tatavvu, 12.
          44 Hac suresi, 36-37. ayetler.


                                                           69
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21