Page 21 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 21
İBADETLE İLGİLİ
HADİSLER
Açıklama
Allah’ın (c.c), kendisine yapılan duaya cevap ve-
rip kabul edeceğini ifade etmesi, kelimelere yüklenen BİLGİ KUTUSU
manalar bakımından dua ile icabet arasında bir müna- Hilm; aceleci olmayıp sakin bir ta-
sebet olduğunu gösterir. Yüce Yaratıcı’nın bir kuluna biata sahip olmak, yumuşak huyluluk,
cevap vermesi; onun dua, yalvarış ve yakarışına bağlı- kızgınlık anında bile nefse hâkim olmak,
dır. Ayette geçen “Bana dua edin.” cümlesi iki şekilde bir işin sonunu düşünerek karar vermek
tefsir edilir: anlamında bir terimdir. Mahviyet kelimesi
de alçakgönüllülük, kibirden ve gururdan
a) Dua, ibadet ve kulluk manasında kullanılır. uzak olma anlamında kullanılır.
Bu durumda ayet, “Bana ibadet edin ki size sevap ve
mükâfat vereyim.” demek olur.
b) Dua, istemek ve niyazda bulunmak demektir. TARTIŞALIM
Bu durumda ise ayet, “Benden isteyin ki size vereyim.” “(Rasûlüm) de ki: Duanız (kullu-
manasına gelir. Bu demektir ki dua ile ibadet arasın- ğunuz ve yalvarmanız) olmazsa Rab-
da sıkı bir münasebet vardır, biri diğerinden ayrılmaz. bim size ne diye değer versin?...”
Zira Kur’an-ı Kerim’de yirmi yerde geçen dua, Rasûl-i (Furkân suresi, 77. ayet)
Ekrem’in dilinde bir yandan ibadetin özü diye nite- Bu ayeti sınıfta değerlendirip duanın
57
lendirilirken diğer yandan da ibadet duanın kabul şartı Allah (c.c) katındaki değerini tartışınız.
olarak görülür.
Dua, kulun Allah (c.c) ile olağanüstü bir ortamda
gerçekleştirdiği bir tür konuşma şeklidir. Gerçekten is-
tek ve ihtiyaçlarını Allah’a (c.c) arz eden, ona dua eden
bir kul, bütünüyle Allah’a (c.c) yönelir ve bütün ümi-
dini ona bağlar. Günlük hayatın akışı içinde, kadın-er-
kek, genç-yaşlı her Müslüman için dua, vazgeçilmez
bir ibadettir. Allah’a (c.c) kulluğun omurgasını oluştu-
ran dua, aynı zamanda ruhi yönden insanı rahatlatan ve
sağlığa kavuşturan bir nevi tedavi (terapi) yöntemidir.
Dua, inanmış bir kalp için önemli bir ibadettir.
Müslümanların birbirleri için dua etmeleri ve yaş farkı gözetmeksizin birbirlerinden, özellikle fa-
ziletli olduklarına inandıkları şahsiyetlerden dua istemeleri tavsiye edilir. Dua, yüz yüze veya gıyaben
hayatta olanlar için yapılabildiği gibi gelmiş geçmiş müminler için de yapılır. Nitekim “Onlardan sonra
gelenler şöyle derler: Rabbimiz! Bizi ve bizden önce iman etmiş olan kardeşlerimizi bağışla, iman
edenlere karşı kalplerimizde hiçbir kin bırakma. Rabbimiz, şüphesiz sen çok şefkatlisin, çok merha-
metlisin.” ayetinde, sahabe nesli için dua eden, onları hayır ve rahmetle anan müminler övülür.
58
Zikirle ilgili ikinci hadisin başka bir tariki şöyledir: “İçinde Allah’ın anıldığı ev ile Allah’ın anılma-
dığı evin farkı, diriyle ölünün farkı gibidir.” Her iki hadiste Peygamber Efendimiz (s.a.v), zikirle arınıp
59
parlayan aydınlık bir gönlü, damarında kan dolaşan zinde ve sağlıklı vücuda benzetir. Allah’ı (c.c) zikret-
mediği için paslanan ve gaflet çöken karanlık bir kalbi de ölü bedene benzetir.
57 Tirmizî, Deavât, 1.
58 Haşr suresi, 10. ayet.
59 Müslim, Müsâfirîn, 211.
74