Page 21 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 21

İBADETLE İLGİLİ
                 HADİSLER





                Açıklama

                Allah’ın (c.c), kendisine yapılan duaya cevap ve-
          rip kabul edeceğini ifade etmesi, kelimelere yüklenen           BİLGİ KUTUSU
          manalar bakımından dua ile icabet arasında bir müna-            Hilm; aceleci olmayıp sakin bir ta-
          sebet olduğunu gösterir. Yüce Yaratıcı’nın bir kuluna     biata  sahip  olmak,  yumuşak  huyluluk,
          cevap vermesi; onun dua, yalvarış ve yakarışına bağlı-    kızgınlık  anında  bile  nefse  hâkim  olmak,
          dır. Ayette geçen “Bana dua edin.” cümlesi iki şekilde    bir işin sonunu düşünerek karar vermek
          tefsir edilir:                                            anlamında bir terimdir. Mahviyet kelimesi
                                                                    de alçakgönüllülük, kibirden ve gururdan
                a)  Dua,  ibadet  ve  kulluk  manasında  kullanılır.   uzak  olma  anlamında  kullanılır.
          Bu durumda ayet, “Bana ibadet edin ki size sevap ve
          mükâfat  vereyim.”  demek  olur.
                b) Dua, istemek ve niyazda bulunmak demektir.             TARTIŞALIM
          Bu durumda ise ayet, “Benden isteyin ki size vereyim.”          “(Rasûlüm) de ki: Duanız (kullu-
          manasına gelir. Bu demektir ki dua ile ibadet arasın-     ğunuz  ve  yalvarmanız)  olmazsa  Rab-
          da sıkı bir münasebet vardır, biri diğerinden ayrılmaz.   bim size ne diye değer versin?...”
          Zira Kur’an-ı Kerim’de yirmi yerde geçen dua, Rasûl-i                      (Furkân suresi, 77. ayet)
          Ekrem’in dilinde bir yandan ibadetin özü   diye nite-           Bu ayeti sınıfta değerlendirip duanın
                                                  57
          lendirilirken diğer yandan da ibadet duanın kabul şartı   Allah (c.c) katındaki değerini tartışınız.
          olarak görülür.

                Dua, kulun Allah (c.c) ile olağanüstü bir ortamda
          gerçekleştirdiği bir tür konuşma şeklidir. Gerçekten is-
          tek ve ihtiyaçlarını Allah’a (c.c) arz eden, ona dua eden
          bir kul, bütünüyle Allah’a (c.c) yönelir ve bütün ümi-
          dini ona bağlar. Günlük hayatın akışı içinde, kadın-er-
          kek, genç-yaşlı her Müslüman için dua, vazgeçilmez
          bir ibadettir. Allah’a (c.c) kulluğun omurgasını oluştu-
          ran dua, aynı zamanda ruhi yönden insanı rahatlatan ve
          sağlığa kavuşturan bir nevi tedavi (terapi) yöntemidir.
          Dua, inanmış bir kalp için önemli bir ibadettir.

                Müslümanların birbirleri için dua etmeleri ve yaş farkı gözetmeksizin birbirlerinden, özellikle fa-
          ziletli olduklarına inandıkları şahsiyetlerden dua istemeleri tavsiye edilir. Dua, yüz yüze veya gıyaben
          hayatta olanlar için yapılabildiği gibi gelmiş geçmiş müminler için de yapılır. Nitekim “Onlardan sonra
          gelenler şöyle derler: Rabbimiz! Bizi ve bizden önce iman etmiş olan kardeşlerimizi bağışla, iman
          edenlere karşı kalplerimizde hiçbir kin bırakma. Rabbimiz, şüphesiz sen çok şefkatlisin, çok merha-
          metlisin.”  ayetinde, sahabe nesli için dua eden, onları hayır ve rahmetle anan müminler övülür.
                    58
                Zikirle ilgili ikinci hadisin başka bir tariki şöyledir: “İçinde Allah’ın anıldığı ev ile Allah’ın anılma-
          dığı evin farkı, diriyle ölünün farkı gibidir.”  Her iki hadiste Peygamber Efendimiz (s.a.v), zikirle arınıp
                                                    59
          parlayan aydınlık bir gönlü, damarında kan dolaşan zinde ve sağlıklı vücuda benzetir. Allah’ı (c.c) zikret-
          mediği için paslanan ve gaflet çöken karanlık bir kalbi de ölü bedene benzetir.




          57 Tirmizî, Deavât, 1.
          58 Haşr suresi, 10. ayet.
          59 Müslim, Müsâfirîn, 211.

                                                           74
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26