Page 10 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 10

4. ÜNİTE





                İmam  Buhârî,  üçüncü  hadisin  bab  başlığını  “Kim
          inanarak, karşılığını Allah’tan bekleyerek ve niyet ederek”          TARTIŞALIM
          cümlesiyle verdikten sonra Hz. Âişe’nin (r.a) Rasûl-i Ek-            “Nice oruç tutan vardır ki, oru-
          rem’den  naklettiği  şu  haberi  zikreder:  “Onlar  niyetlerine   cundan kendisine kalan, sadece aç-
          göre diriltilirler.”                                           lık ve susuzluktur.”
                           25
                Hadis metninde geçen “iman” kelimesi, “sevabını tas-                   (İbn Mâce, Sıyâm, 21)
          dik ederek”, ihtisaben ise “ihlasla” diye açıklanır.                 Hadiste  öne  çıkarılan  konuyu
                                                                         sınıfta  tartışınız.
                Bu hadisin çağrıştırdığı diğer iki hadis şudur: “Kim
          iman ederek ve sevabını Allah’tan umarak kadir gecesini de-
          ğerlendirirse önceki günahları affedilir.”   ve “Kim iman            BİLGİ KUTUSU
                                                  26
          ederek ve sevabını Allah’tan umarak ramazanı değerlendi-             Peygamber  Efendimiz  (s.a.v)
          rirse (kıyam) önceki günahları affedilir.” Son hadiste geçen   ile Cebrâil’in (a.s.) her sene Rama-
          kıyam; iftar adabıyla, teravih ve teheccüt namazıyla, zikir,   zan  ayında  o  zamana  kadar  nâzil
          şükür ve duasıyla, sahur ve Kur’an tilavetiyle geceyi değer-   olan sure ve ayetleri karşılıklı oku-
          lendirmek demektir.                                            malarına  arz/mukabele  denir.  Pey-
                Ramazan’ın son on günü içinde Rasûl-i Ekrem’in ce-       gamber Efendimiz’in (s.a.v) vefat et-
          maatle beraber iki ya da üç gece kıldığı, üçüncü veya dör-     tiği yılın Ramazan ayında bu karşılıklı
                                                                         okuma  iki  defa  gerçekleşmiştir.
          dündü gece mescidin cemaatle dolup taşması üzerine “Size
          de farz kılınmasından endişe ettim.” buyurarak katılmadığı
          namazın teheccüt olduğu görülür. Nitekim İmam Buhârî bu            ARAŞTIRALIM
          hadisi ‘Teravih namazı’ bölümünde zikrettiği gibi ‘Tehec-         Teheccüt namazını, nasıl kılındığı-
          cüt’ başlığı altında da zikreder.                              nı, insanın karakterine ve dini duygu-

                Yine o, aynı başlık altında “Kim iman ederek ve se-      larına olan etkilerini araştırınız.
          vabını Allah’tan  umarak  ramazanda  kıyam  ederse  önceki
          günahları  affedilir.”  hadisini  zikrettikten  sonra  İbn  Şihâb
          ez-Zührî’den  şu  bilgileri  nakleder:

                Teravih  namazının  kaç  rekât  olduğu  konusunda  da
          farklı  rivayetler  vardır.  Bu  konuda  İmam  Tirmizî  der  ki:
          “Ramazanın kıyamı (teravih) konusunda ilim erbabı farklı
          kanaattedir. Onlardan bazıları vitir namazıyla birlikte kırk
          bir rek’at kıldıkları görüşündedir ki bu Medinelilerin görüş
          ve tatbikatıdır. İlim ehlinin Hz. Ömer (r.a), Hz. Ali (r.a) ve
          diğer sahabilerden rivayet edildiği üzere ise yirmi rekattır.
          Süfyân es-Sevrî, Abdullah İbnü’l-Mübârek ve eş-Şâfiî’nin
          görüş ve tercihi de budur.” 27












          25 Buhârî, Savm, 6.
          26 Buhârî, Savm, 6.
          27 Tirmizî, Savm, 81.

                                                           63
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15