Page 10 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 10
4. ÜNİTE
İmam Buhârî, üçüncü hadisin bab başlığını “Kim
inanarak, karşılığını Allah’tan bekleyerek ve niyet ederek” TARTIŞALIM
cümlesiyle verdikten sonra Hz. Âişe’nin (r.a) Rasûl-i Ek- “Nice oruç tutan vardır ki, oru-
rem’den naklettiği şu haberi zikreder: “Onlar niyetlerine cundan kendisine kalan, sadece aç-
göre diriltilirler.” lık ve susuzluktur.”
25
Hadis metninde geçen “iman” kelimesi, “sevabını tas- (İbn Mâce, Sıyâm, 21)
dik ederek”, ihtisaben ise “ihlasla” diye açıklanır. Hadiste öne çıkarılan konuyu
sınıfta tartışınız.
Bu hadisin çağrıştırdığı diğer iki hadis şudur: “Kim
iman ederek ve sevabını Allah’tan umarak kadir gecesini de-
ğerlendirirse önceki günahları affedilir.” ve “Kim iman BİLGİ KUTUSU
26
ederek ve sevabını Allah’tan umarak ramazanı değerlendi- Peygamber Efendimiz (s.a.v)
rirse (kıyam) önceki günahları affedilir.” Son hadiste geçen ile Cebrâil’in (a.s.) her sene Rama-
kıyam; iftar adabıyla, teravih ve teheccüt namazıyla, zikir, zan ayında o zamana kadar nâzil
şükür ve duasıyla, sahur ve Kur’an tilavetiyle geceyi değer- olan sure ve ayetleri karşılıklı oku-
lendirmek demektir. malarına arz/mukabele denir. Pey-
Ramazan’ın son on günü içinde Rasûl-i Ekrem’in ce- gamber Efendimiz’in (s.a.v) vefat et-
maatle beraber iki ya da üç gece kıldığı, üçüncü veya dör- tiği yılın Ramazan ayında bu karşılıklı
okuma iki defa gerçekleşmiştir.
dündü gece mescidin cemaatle dolup taşması üzerine “Size
de farz kılınmasından endişe ettim.” buyurarak katılmadığı
namazın teheccüt olduğu görülür. Nitekim İmam Buhârî bu ARAŞTIRALIM
hadisi ‘Teravih namazı’ bölümünde zikrettiği gibi ‘Tehec- Teheccüt namazını, nasıl kılındığı-
cüt’ başlığı altında da zikreder. nı, insanın karakterine ve dini duygu-
Yine o, aynı başlık altında “Kim iman ederek ve se- larına olan etkilerini araştırınız.
vabını Allah’tan umarak ramazanda kıyam ederse önceki
günahları affedilir.” hadisini zikrettikten sonra İbn Şihâb
ez-Zührî’den şu bilgileri nakleder:
Teravih namazının kaç rekât olduğu konusunda da
farklı rivayetler vardır. Bu konuda İmam Tirmizî der ki:
“Ramazanın kıyamı (teravih) konusunda ilim erbabı farklı
kanaattedir. Onlardan bazıları vitir namazıyla birlikte kırk
bir rek’at kıldıkları görüşündedir ki bu Medinelilerin görüş
ve tatbikatıdır. İlim ehlinin Hz. Ömer (r.a), Hz. Ali (r.a) ve
diğer sahabilerden rivayet edildiği üzere ise yirmi rekattır.
Süfyân es-Sevrî, Abdullah İbnü’l-Mübârek ve eş-Şâfiî’nin
görüş ve tercihi de budur.” 27
25 Buhârî, Savm, 6.
26 Buhârî, Savm, 6.
27 Tirmizî, Savm, 81.
63