Page 7 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 7

İBADETLE İLGİLİ
                 HADİSLER





                Hz. Ali’nin (r.a) “Üzücü bir iş başıma geldiğinde onun
          defedilmesi için mutlaka iki rekat namaz kılmışımdır.” de-         BİLGİ KUTUSU
          mesi, namazın ruhun gıdası olduğunu gösteren bir tecrübe-          Hz. Ömer’in (r.a), valilerine yaz-
          dir.                                                          dığı şu genelge, namazın önemini dile
                Allah Teâlâ (c.c), namazı kısmen veya tamamen terk      getirir:  “Benim  nezdimde  en  mühim
          etmenin, cehenneme götüren büyük bir günah olduğunu ha-       işiniz  namazdır.  Kim  namazı  koruyup
          ber verir: “Nihayet onların peşinden öyle (kötü) bir nesil    gözetir  ve  devam  ederse,  dinini  mu-
          geldi ki onlar namazı zayi ettiler ve nefislerinin arzuları-  hafaza  etmiş  olur.  Kim  de  onu  ihmal
          na uydular. Bundan dolayı onlar bunun cezasını cehen-         ederse, o kimse namaz dışındaki iş ve
                                                                        sorumluluklarını daha çok ihmal eder”.
          nemde çekeceklerdir.” 18
                                                                             Daha sonra Hz. Ömer (r.a), öğle,
                Beş vakit namazın, uyku ve unutma dışında bile bile
          terk  edilmesi  büyük  günahlardandır.  Unutulmamalıdır  ki   ikindi, akşam, yatsı ve sabah namaz-
                                                                        larının vakitlerini ayrı ayrı açıklar ve şu
          kendisine evham, şüphe ve vesvese bulaşan bir kimse, iba-     dikkat çekici uyarıyı üç kez tekrar eder:
          detlerinde isteksiz olduğundan manevi haz duyamasa bile       “O halde kim uyur da (yatsı veya sabah
          namaz kılmayı ve Kur’an okumayı ısrarla sürdürmesi hâ-        namazını  geçirirse),  artık  onun  gözü
          linde içine düştüğü evham, şüphe ve vesveseden sonunda        uyku  görmesin!”
          kurtulacak ve hakiki imana ulaşacaktır.
                                                                                 ( Muvatta’, Vukûtu’s-salât, 1)
                Üçüncü hadis, cuma namazı ile kimlerin mükellef ol-
          duğu sualine açık olarak cevap verir. Buna göre, akıl-baliğ
          (akıllı ve ergenliğe ulaşmış), hürriyeti elinde ve sağlığı ye-
          rinde olan Müslüman erkeklere cuma namazı farzdır. Cuma
          namazının -ikamet dışındaki- vücup şartları bu hadisten çı-
          karılır. İkamet şartı yani yolcuya farz olmadığına dair hü-
          küm ise başka bir hadise dayanır. Bununla beraber kendisine
          cuma namazı farz olmayan kimse, bir imkan bulup cuma
          namazına iştirak etmesi hâlinde öğle namazını kılmış sayılır.

                Aslında  cuma  namazının  mutlak  manada  farziyeti
          ayetler ile sabittir: “Ey iman edenler! Cuma günü namaz
          için çağrı yapıldığında Allah’ı anmaya koşun ve alışve-
          rişi bırakın. Eğer bilirseniz bu sizin için daha hayırlı-
          dır.”  İlgili hadis ise ayetin mutlak hükmünü kanıtlayarak
               19
          ve  umumi  hitabını  daraltarak  istisnaları  açıklar.  Kadınla-
          ra cuma namazının farz olmadığı konusunda görüş birliği
          (icma)  vardır.
                Cuma namazının geçerli olması için bir de sıhhat şart-
          ları vardır: Vakit, cemaat, hutbe, şehir, cami ve imam. Bu
          şartların ilk üçünde -detaylar bir tarafa- müçtehit âlimler gö-
          rüş birliği içindedirler. Son üçü şehir (veya şehir hükmünde
          olan bir yer), cami (bir yerleşim merkezinde tek camide kı-
          lınması) ve imam (cuma namazını devlet başkanı veya onun
          salahiyet verdiği kimsenin kıldırması) konuları ise tartışıl-
          mıştır.

          18 Meryem suresi, 59 ayet.
          19 Cum’a suresi, 9. ayet.

                                                           60
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12