Page 4 - Hadis Metinleri 4. Ünite
P. 4

4. ÜNİTE





                Cuma namazı için gusül (boy abdesti) almak sün-
          nettir. Cuma günü guslün temizlik meselesinden dolayı           BİLGİ KUTUSU
          tavsiye edildiği açıktır. Abdullah İbn Abbâs (r.a) diyor        Misvak, ağız ve diş temizliğinde kul-
          ki: “Cuma guslü gayet mükemmel bir temizlik yoludur,      lanılmak üzere genellikle erak ağacından
          sevap ve fazilettir. Kim guslederse bu güzeldir ancak     yapılan, bir ucu fırça şeklindeki yumuşak
          vacip değildir. Guslün nasıl başladığını size anlatayım:   lifli  çubuk  parçasıdır.  Günümüzde  yaygın
          İşgüç sahibi ve yün elbiseli halk, sırtlarında iş yaptıkla-  olan  diş  fırçası  ve  macunu  yerine  kulla-
          rı için yorgun düşüyorlardı. Mescit dar ve tavanı basık   nılan ve antiseptik özelliği olan bu çubuk
          idi. Sıcak bir günde Rasûlullah (s.a.v) geliverdi. Halk,   parçası,  genellikle  serçe  parmak  kalınlı-
          yün elbiseleri içinde terlemiş, rüzgâr da esince ter ko-  ğında ve bir karış uzunluğunda olur. Uz-
                                                                    manlara göre misvakın antiseptik, iltihap
          kuları bazı insanları rahatsız etmişti. Bu durumu gören   kurutucu,  kan  durdurucu,  dişleri  beyaz-
          Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Ey insanlar! Bu gün    laştırıcı ve parlatıcı gibi özellikleri vardır.
          geldiğinde guslediniz. Her biriniz bulduğu kokunun en
          güzelini sürünsün.”

                İbn Kuteybe (ö. 276/889), “Cuma guslü büluğa
          ermiş her Müslüman’a vaciptir.” hadisi ile “Kim cuma
          günü abdest alırsa ne âlâ. Ama kim guslederse bu daha
          faziletlidir.”  hadisi  arasında  bir  çelişki  olup  olmadığı
          sualine cevap verirken iki hadis arasında hiçbir çeliş-
          ki bulunmadığını; vacip kelimesinin burada farz anla-
          mında olmayıp fazilet ve tercih manasında olduğunu;
          şartları müsait olan için guslün efdal, olmayan için ise        BİLGİ KUTUSU
          abdestin kâfi geldiğini ifade eder.                          Misvakın  kendine  has  bazı  özellikleri

                Misvak kullanmakla ilgili şu hadislerin bilinme-    olmakla birlikte aslolan ağız ve diş temiz-
          sinde  de  fayda  vardır:  “Ümmetime  zor  geleceğinden   liğidir. Günümüzde ağız ve diş temizliğinin,
          endişe etmeseydim onlara her abdestle (veya namazla)      diş fırçası ve macunu aracılığıyla yapılması
          birlikte  misvak  kullanmalarını  (diş  ve  ağız  temizliği-  yaygınlık kazanmıştır. Hadis incelendiğin-
          ni) emrederdim.”  “Ağızlarınız Kur’an yoludur, onları     de bu ve benzeri uygulamaların da sünne-
                           8
          misvakla  temizleyin.” 9                                  tin ruhuna uygun olduğu anlaşılmaktadır.
                Ayrıca  Rasûlullah  (s.a.v),  Cebrail’in  (a.s)  tıp-
          kı komşu hakları gibi misvak kullanmayı da kendisi-
          ne tavsiye ettiğini beyan eder.  Hz. Âişe’nin ifadesi-
                                        10
          ne göre Peygamber Efendimiz’in (s.a.v) evine girdiği
          zaman ilk yaptığı şey misvak kullanmak, uyandığında
          da yine misvakla dişlerini temizleyip abdest almak ve
          namaz kılmak olurdu.  Yine Hz. Âişe’nin (r.a) verdiği
                               11
          bilgiye göre Peygamber Efendimiz (s.a.v) süt içtikten
          sonra su ister ve getirilen su ile ağzını yıkadıktan sonra
          “Çünkü süt yağlıdır.”  derdi.
                               12


          8  Buhârî, Cum’a, 8; Müslim, Tahâret, 42; Ebû Dâvûd, Tahâret, 25; Tirmizî, Tahâret, 18; Nesâî, Tahâret, 6; İbn Mâce, Tahâret, 7;      Ahmed
          b. Hanbel, I, 80.
          9 İbn Mâce, Taharet, 7.
          7 İbn Mâce, Tahâret 7; Ahmed b. Hanbel, VI, 47.
          11 Müslim, Tahâret, 43; Müsâfirîn, 139; Nesâî, Tahâret, 7, Sehv, 67, Kıyâmü’l-Leyl, 2; İbn Mâce, İkâmet, 123.
          12 Buharî, Vudû, 52; Müslim, Hayız, 95; Ebû Dâvûd, Tahâret, 68; Ahmed b. Hanbel, I, 223.

                                                           57
   1   2   3   4   5   6   7   8   9