Page 8 - Hadis Metinleri 3. Ünite
P. 8
3. ÜNİTE
İlim, hak ile batılın ve doğru ile yanlışın ayırt edilme-
sinde mihenk taşıdır. İlim, amel edip ahlakı güzelleştirmek ARAŞTIRALIM
ve kişiliği olgunlaştırmak için öğrenilir. Faydalı ilim, insanın
maddi-manevi dünyasına katkı sağlayan, sosyal ve pratik de- Kur’an-ı Kerim’deki tefekkür,
ğer taşıyan bir nimet ve imkândır. Aslında faydalı ilim, hik- tezekkür, tedebbür kavramlarının
met demektir. Hikmet, sahih hüküm ve doğru bilgi anlamına geçtiği ayetleri bularak arkadaşları-
nızla paylaşınız.
gelir. Bu anlamda ilim sahibi, canlı-cansız bütün varlıklar
için de rahmet ve bereket kaynağıdır. Derler ki “Kâmil insan,
kâinatın gıdasıdır.”
Faydasız bilgi ise hafızaya yük olduğundan işe ya- BİLGİ KUTUSU
rar bilgilerin unutulmasına yol açar. Bir anlamda bu, bil- Sahabe ve tabiin döneminde
gi kirliliği demektir. Bundan dolayı Rasûl-i Ekrem (s.a.v), ilim dendiği zaman akla öncelikle
“Allah’ım, fayda vermeyen ilimden sana sığınırım!” ve hadis gelirdi.
18
“Allah’ım! Bana öğrettiğin ilimden beni faydalandır. Fay-
dalanacağım bilgileri bana ihsan eyle ve ilmimi artır. Her
hâlükârda hamdüsena Allah’adır. Ben cehennem azabından Allah’a sığınırım.” buyurmuştur.
19
Hadis ve fıkıh âlimi Süfyan İbn Uyeyne (ö. 198/813), “İlim talebi ve cihat topluma farzdır. Onlardan
bir kısmının bu hizmet ve vazifeyi yerine getirmesi kâfi gelir.” dedikten sonra şu ayeti okur: “Müminlerin
hepsinin toptan sefere çıkmaları doğru olmaz. Fakat her topluluktan bir grup dini iyi öğrenmek için
harekete geçse de seferden döndüklerinde kavimlerini, kardeşlerini uyarıp aydınlatsa (daha yerin-
de olur)! Böylece onlar (ihmal ettikleri bilgiyi öğrenerek şer ve fesada karşı) sakınırlar.” 20
18 Müslim, Zikir, 73; Ebû Dâvud, Vitir, 32; Tirmizî, Deavât, 68; Nesâî, İstiâze, 13; İbn Mâce, Mukaddime, 23; Ahmed b. Hanbel, II, 167.
19 İbn Mâce, Duâ, 2.
20 Tevbe suresi, 122. ayet.
47