Page 3 - Hadis Metinleri 3. Ünite
P. 3

İLİMLE İLGİLİ
                 HADİSLER





             Abdullah b. Ömer’den (r.a) rivayet edildiğine göre Peygamberimiz (s.a.v)  şöyle buyurdu:

             “Kim Allah’tan başka bir gaye için ilim öğrenir veya onunla Allah’tan başka bir hedef güderse cehen-
          nemdeki yerine hazırlansın!” 3

             Açıklama
             İlim, Allah’ın  (c.c)  rızasını  kazanmak  için  tahsil  edilir.
          Alanı ne olursa olsun elde edilen ilim, sanat ve meslek, kamu        TARTIŞALIM
          yararı istikametinde kullanmalı; yakından uzağa doğru bütün         “Hiç  bilenlerle  bilmeyenler
          insanlığın  istifadesine  sunulmalıdır.  Osmanlı  ulemasından   bir olur mu?”
          Birgili Mehmed Efendi’nin “Öğrendikleri bilgileri kötülüğe                   (Zümer suresi, 9. ayet)
          alet edecek istismarcı ve düşük ahlaklı kimselere ilim öğret-       Ayeti hakkında sınıfta arkadaş-
          mek caiz olmaz.” şeklindeki görüşü bu açıdan önem arz eder.    larınızla tartışınız.
          Bu sebeple ilim, amelî ve ahlaki sorumluluk yükler. Nite-
          kim “...Öğretmekte olduğunuz şu Kitap ve okuyup inceledikleriniz gereğince rabbaniler (benlikleri
          Rabbe adanmış kullar) olun!”  ayetinde geçen rabbani; ilmiyle amel eden, onu başkasına öğreten, hilm
                                         4
          ve hikmet sahibi âlim diye açıklanır. Tabiinden Hasan Basrî, “Ey Rabbimiz, bize dünyada da iyilik ver,
          ahirette de!...”  ayetini tefsir ederken “Dünyadaki iyilik, ilim ve ibadet, ahiretteki iyilik ise cennettir.” der.
                         5


                   OKUYALIM-PAYLAŞALIM
                  Günümüzde özellikle sportif, sanatsal vb. faaliyetlerin gelişmesi için çeşitli teşvikler yapıl-
             maktadır; başarılı sporculara araba, villa, büyük miktarlarda para, alkış, şöhret sunulmaktadır. Bü-
             tün bunlar, gençleri o alana teşvik etmek, yönlendirmek ve o alandaki yeteneklerini geliştirmek
             için yapılmaktadır. İslam toplumları da ilmin veya âlimlerin azalması, yok olması ya da önemsiz-
             leşmesi ihtimaline karşı değişik önlemler almalıdır. Öncelikle yeni âlimlerin yetişmesi için gayret
             göstermek gerekmektedir. Bunun için kaliteli okullar açmak, öğrencilere kalacak yer imkânı sun-
             mak, burs vermek, onların ilmî gayretlerini artırmak için derece alanlara mükâfatlar vermek, eser
             verenleri madden ve manen ödüllendirmek gibi faaliyetlerle ilmi çalışmalar  desteklenmelidir.

                  Siz de bu konudaki görüş ve tekliflerinizi sınıfta paylaşınız.




             Din, “akıl sahibi insanları kendi tercih ve ihtiyarlarıyla bizzat hayırlı olan işlere sevkeden, bununla bir-
          likte hem dünyada hem de ahirette huzur ve saadet bahşeden ilahi bir kanun” diye tarif edilir. Din eğitimi
          ise dinî hüküm, hikmet ve hakikatlerin insanlara duyurulması ve öğretilmesini, böylece onların huzur ve
          saadet kaynağından faydalanmalarını sağlayan uygulamalı faaliyetler demektir. Eğitim ve öğretimin ama-
          cı, insanı en mükemmel şekilde yetiştirmek ve onu insani değerlerle donatmaktır.  Şüphesiz, “Rabbim,
          benim ilmimi artır!”  duası ve şuur hâliyle geçirilen bir eğitim süreci, hayatı anlamlı kılar. Kişiye “Her
                               6
          bilgi sahibinin üstünde bir bilen vardır.”  ayeti gereği edep ve tevazu ahlakı yanında zihin, ruh ve duygu
                                                   7
          bakımından güçlü bir irade, sağlıklı bir kişilik ve sağlam bir karakter kazandırır.

             Selef-i sâlihîn diye bilinen ilk İslam büyüklerinin ilim öğrenmenin faziletine dair söz ve uygulamaları
          dikkat çekicidir.

          3  Tirmizî, İlim, 6.
          4   Âl-i İmrân suresi, 79. ayet.
          5   Bakara suresi, 201. ayet.
          6   Tâhâ suresi, 114. ayet.
          7   Yûsuf suresi, 76.ayet.

                                                           42
   1   2   3   4   5   6   7   8