Page 58 - Fıkıh 4. Ünite
P. 58

FIKIH



                                                   Orucu Bozan Yalnız Kaza Gerektiren Durumlar:

                                                    •  Ramazan dışında bir orucu kasıtlı olarak veya bir
                                                       özür sebebiyle bozmak. (Nafile bile olsa başlanmış
                                                       bir ibadeti kasıtlı  olarak bozmak doğru değildir.)

                                                    •  Sigara dumanını içine bilerek çekmek.
                                                    •  Abdest alırken ağza ve burna verilen suyun hata
                                                       ile yutulması.
                                                    •  Ağza giren kar, yağmur ya da dolu tanesinin hata
            Hasta olan kişiye serum takıldığında       ile yutulması.
                orucunu sadece kaza eder.
                                                    •  Oruçluya gıda verici enjeksiyon, serum takılması
                                                       ve kan verilmesi.

                                                    •  Su almaksızın deva veya gıda veren bir hapı yut-
           Ashab-ı  kiramdan Ebû  Hureyre’nin          mak.
          (r.a.) şu rivayeti kefaret orucuna delil
          teşkil etmektedir:                        •  Yolculuğa çıktıktan sonra orucunu bozmak.
           “Adamın biri Resulullah’a (s.a.v.)       •  Kendi isteği ile zorlayarak ağız dolusu kusmak.
          gelerek dedi ki:                          •  Başkasının zorlaması ile orucu bozmak.
           - Ey Allah’ın Resulü mahvoldum!          •  İmsak vakti geçtiği hâlde geçmediğini zannederek
           - Seni mahveden nedir?                      yiyip içmeye devam etmek.
           -  Ramazanda  oruçlu  olduğum  hâlde
          sabredemedim bilerek orucumu bozdum.      •  İftar vakti gelmediği hâlde geldiğini zannederek
           - Bir köle azat edebilir misin?             orucunu açmak.
           - Hayır.                                Bu şeylerden birini yapan kişinin orucu bozulur. Bu-
           - Peşpeşe iki ay oruç tutabilir misin?  nunla birlikte orucu bozulan kimsenin akşama kadar
           - Hayır.                             oruçluymuş gibi devam etmesi müstehaptır.
           - Altmış yoksulu doyurabilir misin?     Özürlü veya özürsüz olarak oruç tutamayanlar günü
           - Hayır.                             gününe kaza ederler. Oruca niyet etmeyerek Ramazan
           Peygamberimiz bir süre bekledi. Bu   günü yiyip içen kişi daha sonra kaza orucu tutar.
          sırada Peygamberimize içi hurma dolu     Kaza orucunu bozmak, Ramazan orucunu bozmak gibi
          bir sepet getirildi. Peygamberimiz "az   değildir. Ramazan orucunu kasten bozmak kefaret gerek-
          önce soru soran nerede?" dedi. Adam   tirirken, kaza orucunu kasten bozmak ise yalnızca bir gün
          "buradayım" dedi. "Bunu al ve sadaka   kazayı gerektirir.
          olarak dağıt" diye buyurdu. Adam;
           -Bizden daha yoksul birine mi           Ramazan ayında ve oruç tutmanın mekruh olduğu
          vereceğim? Allah’a yemin ederim ki, bir   günler dışında yılın her günü kaza orucu tutulabilir. Kaza
          uçtan bir uca Medine’de ailesi benden   orucu, ayrı ayrı günlerde tutulabileceği gibi peş peşe de
          daha fakir bir kişi yoktur.           tutulabilir.
           Adamın böyle demesi üzerine             Oruçluyken gündüz vakti hayız veya nifas olan kadının
          Resulullah (s.a.v.) ön dişleri görününceye   orucu bozulmuş olur. Hasta ve yolcu olarak oruç tutama-
          kadar güldü ve sonra şöyle buyurdu:   yan kimselerin oruç tutanlara saygının bir gereği olarak
           - Bunları al, ailene yedir.”         Ramazan günü açıktan değil gizli olarak yemek yemeleri
             (bk. Buhârî, Savm, 30; Müslim, Sıyâm, 81)  hoş bir davranıştır.





                                                       120
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63