Page 61 - Fıkıh 4. Ünite
P. 61

4. Ünite - İbadat


             •  Yemin kefareti orucu: Yeminini bozan kimse kefaret
                olarak; bir köle âzat etmekle veya on fakiri sabahlı
                akşamlı doyurmakla ya da on fakiri giydirmekle yü-
                kümlüdür. Eğer bunlara gücü yetmezse üç gün oruç
                tutması gerekir. Bu oruç için imsak vaktine kadar ni-
                yet edilmesi gerekir.
                   Hanefi ve Hanbeliler’e göre bu üç gün orucun arka     Peygamberimiz şöyle buyurdu:
                arkaya tutulması şarttır. Şâfiîlere göre ise bu orucun   “Kim Ramazan orucunu
                peşpeşe tutulması gerekmez.                             tutar ve ona Şevval ayından altı
             •  Nafile orucun kazası: Hanefi ve Mâliki mezhebine        gün ilâve ederse sanki bütün yıl
                göre tutulmaya başladıktan sonra herhangi bir se-       oruç tutmuş gibi olur.”
                beple bozulan nafile bir orucun kazası vaciptir. Şâfii              (Müslim, Sıyâm, 204)
                ve Hanbeli mezhebine göre vacip değildir. Bu oruçlar
                için imsak vaktine kadar niyet edilebilir.

            c. Nafile Oruçlar

            Farz ve vacip olan oruçların dışında tutulan oruçlara
          nafile  oruç denir. Nafile oruçların sünnet, müstehap,
          mendup veya tatavvu olarak adlandırıldıkları da olur. Nafile
          oruç, mübah olan tüm günlerde tutulabilir. Ancak bazı
          günlerde oruç tutmak daha faziletli görülerek bugünlerde
          oruç tutmak sünnet veya mendup kabul edilmiştir.





                                              MEKRUH ORUÇLAR
                    Tutulması herhangi bir sebepten dolayı mekruh kabul edilen oruçlar vardır. Bunlar ikiye ayrılır:

                                                             Tenzihen Mekruh Oruçlar
               Tahrimen Mekruh Oruçlar
                                                             a. Visal orucu tutmak. Yani; akşam iftar
               Müslümanların sevinçlerini paylaştıkları bayram   etmeksizin iki gün üst üste oruç tutmak.
             günlerinde oruç tutmak harama yakın mekruhtur.
                                                             b. Savm-ı dehr tutmak. Yani; oruca hiç ara
               Bu oruçlar iki vakitte söz konusu olur;    vermeden bütün sene gündüzleri oruç tutmak.
               a. Ramazan Bayramının birinci gününde,        c. Sadece aşure günü oruç tutmak.
               b. Kur  ban Bayramının dört gününde.          d. Şaban ayının son günlerinde özellikle Şaban

               Ebû Ubeyd (r.a.) şunları demiştir:         ayının son günü olan şek günü (yevm-i şek) oruç
                                                          tutmak.
               Hz. Ömer (r.a.) ile birlikte bayram namazı kıldım.
             Hutbeden önce namaz kıldırdı. Sonra kalkıp hutbede   e. Hac yapmakta olan hacıların Terviye ve Arefe
             şöyle hitap etti:                            Günü (Zilhicce ayının 8. ve 9. günü) oruç tutması.
               “Şüphesiz Resulullah (s.a.v.) bu bayram günlerinde   f. Cuma günü tek gün oruç tutmak.
             oruç tutmayı nehyetti. Çün kü Kurban Bayramı günü
             kurbanlarınızın etinden yiyeceğiniz gün  dür. Ramazan
             Bayramı ise oruçlarınıza son verdiğiniz gündür.”
                            (Buhârî, Savm, 66; Müslim, Sıyâm, 138)





                                                        123
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66