Page 54 - Fıkıh 4. Ünite
P. 54
FIKIH
İFTAR DUASI
ِ
ِ
ٍ
تيون دغ موصِبو ترَطفَا كقزِر ىٰلعو تْلكوت كيَلعو تنمٰا كِبو تمص كَل مهّٰللَا «
ْ
َ
ُ َّ َ َ
َ
َ َ
َ ْ
ُ ْ
ُ
ُ
ُ
ُ
َ َ
َ
َ
َ َ
ْ َ َ
ْ َ
ْ ُ
َ
ْ
ْ
َّ
۪ ِ
» ترخَا امو تمدق ام ىلرفغاف
ْ َ
َّ َ
َّ
ُ
ُ
ْ
َ َ
َ
ْ
ْ
“Allah’ım! Senin için oruç tuttum, sana inandım, sana dayandım, Senin verdiğin rızıkla orucumu açtım. Yarı-
nın orucuna da niyet ettim, geçmiş ve gelecek günahlarımı bağışla.”
(Ebu Davud, Savm: 22; bk. Buhârî şerhi, Feth’ul-Bâri, C 1, s. 13)
İftar: Akşamleyin güneşin batmasıyla orucun açılmasıdır.
Akşam namazını bildirmek üzere okunan ezan, aynı zaman-
da iftar vaktini de bildirmektedir. Bu vakitten itibaren oruç
tutan kişi yiyip içebilir. Hadislerde iftar için acele edilmesi
tavsiye edilmiştir: “İnsanlar, iftarı yapmakta acele ettikleri
sürece hayır üzere devam etmiş olurlar.” Peygamberimiz
103
iftarını, akşam namazından önce su ve birkaç hurmayla aç-
mıştır.
Ru’yeti Hilal: Ramazan orucuna başlamak, bayramı be-
lirlemek gibi durumları tespit etmek için ayın hareketlerini
esas alan kamerî takvime göre hilalin gözetlenmesi işlemi-
dir. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur:
“Allah Teâlâ hilalleri vakit ölçüleri kıldı. O hâlde hilali görün-
ce oruca başlayın, onu tekrar görünce iftar edin.” 104
Yevmi Şek: Şüpheli gün anlamına gelir. Kamerî ayların
İftarı, hurma ve su ile başlatmak
müstehaptır. sonunu ve başını tespitte ihtilaf edilen gün demektir. Bu du-
rum özellikle Şaban ayının 29. günü hava kapalı olup ertesi
günün Ramazan ayının ilk günü olup olmadığı hususunda
şüpheye düşülmesi ile Ramazan ayının 29. günü hilalin tes-
pit edilememesi ve havanın kapalı olup ertesi günün Şevval
ayının ilk günü olup olmadığı hususunda şüpheye düşülmesi
durumunda yaşanır. Bu durumda bir önceki ay 30’a tamam-
lanır. Günümüzde bu konuda Astronomi bilimi verilerinden
faydalanılmaktadır.
Mukabele: Kur’an-ı Kerim’i bir kişinin okuyup diğer in-
sanların mushaftan takip etmesi şeklinde birlikte hatim
yapılmasıdır. Mukabele geleneği Cebrâil’in (a.s.) Ramazan
aylarında her gece Peygamberimizin yanına gelmesi ve o
zamana kadar indirilmiş olan ayetleri karşılıklı okuyarak
tekrar etmeleri şeklinde ortaya çıkmıştır. Ramazan ayın-
da Kur’an-ı Kerim’in sesli okunması, dinleyenler üzerinde
Ramazan ayında mukabele yapmak, manevî bir huzur verir ve dinleyenlerin sevap kazanmasına
Resulullah'ın sünnetidir.
vesile olur.
103 Buhârî, Savm, 45.
104 Ahmed bin Hanbel, Müsned, C 4, s. 321.
116