Page 12 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 12
DİNLER TARİHİ
7. Noel, Paskalya gibi bayramları, Putperestlik alameti olarak görüp bunların kutlanmasına
karşı çıkarlar.
8. Bayrak, sancak, vatan gibi unsurlar millî değer olarak kabul edilmeyip kendilerini dünya
vatandaşı olarak görürler. 8
9. Evlere ziyaret, posta yoluyla yayın ve broşür gönderme gibi tekniklerle misyonerlik faa-
liyetlerine oldukça önem veren Yehova Şahitleri, günümüzde yaklaşık 8 milyon civarın-
da takipçiye sahiptir. Türkiye’de 3 bin civarında Yehova Şahitlerine mensup kişi olduğu
tahmin edilmekte ve bunların çoğunluğu İstanbul’da bulunmaktadır.
8. Bahailik
Bahailik, Babîliğin kurucusu Mirza Ali Muhammed’in (ö. 1850) müridi ve halefi olan Mirza
Hüseyin Ali (ö. 1892) tarafından kurulan dinî akıma denir. Şiraz doğumlu Mirza Ali Muhammed,
Keşfiyye isimli batınî bir hareketin kurucusu olan Kazım er-Reşti’nin talebesi olmuş ve onun
fikirlerinden etkilenmiştir. Er-Reşti, Şiilerin beklediği mehdinin kendisinin ölümünden sonra or-
taya çıkacağını söylemiştir. Bu fırsatı kendi lehine çevirmek isteyen Mirza Ali Muhammed, 1845
yılında kendisinin beklenen mehdi olduğunu ileri sürmüştür.
Babîliğin kurucusu Mirza Ali Muhammed, el-Beyan
isimli eserinde Kur’an-ı Kerim’in neshedildiğini (hükmü- YORUMLAYALIM
nün kalktığını), İslami emir ve yasakların hükümsüz ol-
duğunu ifade ederek yeni bir devrenin başladığını iddia Bahailik gibi akımların İslam
etmiştir. İran’da devlete karşı başlattığı silahlı müca- dünyasında doğmuş olmalarına
dele sonucunda 1850 yılında öldürülmüştür. Ölmeden rağmen bugün önemli merkezle-
önce yerine Mirza Yahya Nuri’yi halef göstermiştir. rinin İsrail ya da Amerika veya İn-
giltere’de bulunmasının sebebini
Babîliğin devamı sayılan Bahailik’in kurucusu Baha- yorumlayınız.
ullah adıyla anılan Mirza Hüseyin Ali, hiç görmediği hâl-
de Mirza Ali Muhammed’in görüşlerini benimsedi. Bu
arada halef tayin edilen Mirza Yahya Nuri ile ağabeyi Mirza Hüseyin Ali, Osmanlı idaresindeki
Bağdat’a sürüldü. İki kardeş arasında haleflik çatışması çıkınca bunlar önce Edirne’ye ardından
da Yahya Nuri, Magosa’ya (Kıbrıs); Mirza Hüseyin Ali de Akka’ya (günümüzde İsrail toprakları
içinde) sürgün edildi. 1863 yılında Mirza Hüseyin Ali kendisinin beklenen kişi olduğunu ilan etti.
1871-74 yılları arasında Kitabu’l-Akdes isimli Bahailiğin kutsal kitabını yazan Bahaullah (Mir-
za Hüseyin Ali), kendinden önceki kutsal kitapların tümünün (Kur’an-ı Kerim ve El-Beyan gibi)
hükmünün ortadan kaldırıldığını söyler. Bahailiğin son halefi Şevki Efendi, 1957 yılında çocuğu
olmadan ölünce günümüzde hâla grubun önderliğini yapan Umumi Adalet Evi (Hayfa/ İsrail)
kurulur.
8 Yehova Şahitlerinin tarihi ve inançları hakkında geniş bilgi için bk.: Mehmet Katar, "Batıda Ortaya Çıkan Yeni Dinî Akımlar",
Yaşayan Dünya Dinleri, s. 411-418; Hakkı Şah Yadsıman, "Yehova Şahitlerinin Temel Öğretilerine Göre İsa-Mesih", Dinler Tarihi
Araştırmaları III: 2000. Yılında Hıristiyanlık, s. 329-350.
136