Page 12 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 12

DİNLER TARİHİ




             7.  Noel, Paskalya gibi bayramları, Putperestlik alameti olarak görüp bunların kutlanmasına
                karşı çıkarlar.

             8.  Bayrak, sancak, vatan gibi unsurlar millî değer olarak kabul edilmeyip kendilerini dünya
                vatandaşı olarak görürler. 8
             9.  Evlere ziyaret, posta yoluyla yayın ve broşür gönderme gibi tekniklerle misyonerlik faa-
                liyetlerine oldukça önem veren Yehova Şahitleri, günümüzde yaklaşık 8 milyon civarın-
                da takipçiye sahiptir. Türkiye’de 3 bin civarında Yehova Şahitlerine mensup kişi olduğu
                tahmin edilmekte ve bunların çoğunluğu İstanbul’da bulunmaktadır.



                                               8. Bahailik





             Bahailik, Babîliğin kurucusu Mirza Ali Muhammed’in (ö. 1850) müridi ve halefi olan Mirza
          Hüseyin Ali (ö. 1892) tarafından kurulan dinî akıma denir. Şiraz doğumlu Mirza Ali Muhammed,
          Keşfiyye isimli batınî bir hareketin kurucusu olan Kazım er-Reşti’nin talebesi olmuş ve onun
          fikirlerinden etkilenmiştir. Er-Reşti, Şiilerin beklediği mehdinin kendisinin ölümünden sonra or-
          taya çıkacağını söylemiştir. Bu fırsatı kendi lehine çevirmek isteyen Mirza Ali Muhammed, 1845
          yılında kendisinin beklenen mehdi olduğunu ileri sürmüştür.

             Babîliğin kurucusu Mirza Ali Muhammed, el-Beyan
          isimli eserinde Kur’an-ı Kerim’in neshedildiğini (hükmü-        YORUMLAYALIM
          nün kalktığını), İslami emir ve yasakların hükümsüz ol-
          duğunu ifade ederek yeni bir devrenin başladığını iddia       Bahailik  gibi  akımların  İslam
          etmiştir.  İran’da  devlete  karşı  başlattığı  silahlı  müca-  dünyasında  doğmuş  olmalarına
          dele sonucunda 1850 yılında öldürülmüştür. Ölmeden         rağmen  bugün  önemli  merkezle-
          önce yerine Mirza Yahya Nuri’yi halef göstermiştir.        rinin İsrail ya da Amerika veya İn-
                                                                     giltere’de  bulunmasının  sebebini
             Babîliğin devamı sayılan Bahailik’in kurucusu Baha-     yorumlayınız.
          ullah adıyla anılan Mirza Hüseyin Ali, hiç görmediği hâl-
          de Mirza Ali Muhammed’in görüşlerini benimsedi. Bu
          arada halef tayin edilen Mirza Yahya Nuri ile ağabeyi Mirza Hüseyin Ali, Osmanlı idaresindeki
          Bağdat’a sürüldü. İki kardeş arasında haleflik çatışması çıkınca bunlar önce Edirne’ye ardından
          da Yahya Nuri, Magosa’ya (Kıbrıs); Mirza Hüseyin Ali de Akka’ya (günümüzde İsrail toprakları
          içinde) sürgün edildi. 1863 yılında Mirza Hüseyin Ali kendisinin beklenen kişi olduğunu ilan etti.
             1871-74 yılları arasında Kitabu’l-Akdes isimli Bahailiğin kutsal kitabını yazan Bahaullah (Mir-
          za Hüseyin Ali), kendinden önceki kutsal kitapların tümünün (Kur’an-ı Kerim ve El-Beyan  gibi)
          hükmünün ortadan kaldırıldığını söyler. Bahailiğin son halefi Şevki Efendi, 1957 yılında çocuğu
          olmadan ölünce günümüzde hâla grubun önderliğini yapan Umumi Adalet Evi (Hayfa/ İsrail)
          kurulur.

          8   Yehova Şahitlerinin tarihi ve inançları hakkında geniş bilgi için bk.: Mehmet Katar, "Batıda Ortaya Çıkan Yeni Dinî Akımlar",
            Yaşayan Dünya Dinleri, s. 411-418; Hakkı Şah Yadsıman, "Yehova Şahitlerinin Temel Öğretilerine Göre İsa-Mesih", Dinler Tarihi
            Araştırmaları III: 2000. Yılında Hıristiyanlık, s. 329-350.




                                                        136
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17