Page 16 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 16
DİNLER TARİHİ
ARAŞTIRALIM Günümüzde kullanılan en önemli istismarcı misyo-
nerlik metotlarından birisi, inkültürasyon’dur. Farklı din
ve kültürel arka plana sahip insanlara, Hıristiyanlığın me-
Bir kiliseye mensup zayıf, hasta sajını götürürken o ülkenin aşina olduğu dinî ve kültürel
veya ihtiyaç sahibi birine, bir baş- yapıya uygun tarzda iletmeye inkültürasyon denilir. Bu
ka kiliseye mensup kişi tarafından
misyonerlik yapılması hoş karşı- metot örnekliğini, Pavlus’un, Yahudi ile onları kazanmak
lanmazken; başka bir dine mensup için onlara Yahudiymiş gibi davranması, Yahudi olma-
zayıf, hasta veya ihtiyaç sahibi biri- yanlara da Yahudi değilmiş gibi davranmasından alır.
17
ne böyle bir durumda misyonerlik- Hıristiyanların bu metodu, filozof Machievelli’nin amaca
te bulunulmasını Hıristiyanlar nasıl ulaşmak için her yol mübahtır mantığıyla yakından ilgili
karşılarlar? Araştırınız.
görünmektedir. Çünkü yapılan ve uygulanan metotlar-
daki temel amaç, kişi kazanmaktır.
“En doğru Hıristiyanlığın” mensubu oldukları kilise
tarafından temsil edildiğine inanan bazı Hıristiyanlar, ARAŞTIRALIM
birbirlerine misyon faaliyetinde bulunmaktadır. Bir kili-
seye mensup olan bir kişinin, başka bir kiliseye mensup Misyonerliğin yeni bir şekli olan
misyonerler tarafından kilisesinin değiştirilmesine pro- inkültürasyon çalışmalarında Hıris-
selitizm (misyonerliğin istismarı) denilmektedir. Yani tiyan olmayan toplumlarda hangi
Katolik olan birini, bir Protestan misyonerin, Protestan yöntemlerin kullanıldığını araştırı-
nız.
yapması misyonerliğin istismar edilmesi şeklinde anla-
şılmaktadır. Çünkü hâli hazırda bir kiliseye bağlı olan
zayıf, hasta, ihtiyaç sahibi gibi duyguların istismar edil-
diği düşünülmektedir. Bu nedenle kiliseler de bu hususta birbirlerine ciddi eleştiriler yöneltmiş
ve insanların acziyetlerinin kullanılmamasını dile getirmişlerdir. 18
İslam geleneğinde dinin duyurulmasına tebliğ, davet; bu faaliyeti yürütmeye çalışan kişile-
re de tebliğci denilir. Ancak Hıristiyanlık’taki misyonerlik ile İslam’daki tebliğ birbirinden olduk-
ça farklıdır. Zira Kur’an-ı Kerim, tebliğ faaliyetinde sadece doğruların ilan edilip duyurulmasını
19
amaçlarken; misyonerlikte gaye "insanların ne yapıp edilip Hıristiyanlığa kazandırılması ve vaf-
tiz edilmesi" esastır. 21
20
10. Yeni Dinî Akımlar
Yeni dinî akımlar, 1970’lerden itibaren yeni bir dinî söylem olarak ortaya çıkan, kendine has
dinî inanç, felsefe, etik ve tinselliğe sahip hareketlerdir.
17 bk. “Korintoslular’a Birinci Mektup”, (Bap, 9:20)
18 Dursun Ali Aykıt, "Hıristiyanlıkta Kuzu Hırsızlığı ve Proselitizm", İslami Araştırmalar, C 20, sayı 2, s. 209-218.
19 bk. Mâide suresi, 67. ayet; Nahl suresi, 125. ayet.
20 “Matta”, (bap, , 28:19-20) “Korintoslular’a Birinci Mektup”, (Bap, 9:20)
21 bk. Şinasi Gündüz, “Misyonerlik”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 30, s. 193.
140