Page 16 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 16

DİNLER TARİHİ





                  ARAŞTIRALIM                       Günümüzde  kullanılan  en  önemli  istismarcı  misyo-
                                                nerlik metotlarından birisi, inkültürasyon’dur. Farklı din
                                                ve kültürel arka plana sahip insanlara, Hıristiyanlığın me-
               Bir kiliseye mensup zayıf, hasta   sajını götürürken o ülkenin aşina olduğu dinî ve kültürel
            veya ihtiyaç sahibi birine, bir baş-  yapıya uygun tarzda iletmeye inkültürasyon denilir. Bu
            ka kiliseye mensup kişi tarafından
            misyonerlik  yapılması  hoş  karşı-  metot örnekliğini, Pavlus’un, Yahudi ile onları kazanmak
            lanmazken; başka bir dine mensup    için  onlara  Yahudiymiş  gibi  davranması,  Yahudi  olma-
            zayıf, hasta veya ihtiyaç sahibi biri-  yanlara  da  Yahudi  değilmiş  gibi  davranmasından   alır.
                                                                                                 17
            ne böyle bir durumda misyonerlik-   Hıristiyanların bu metodu, filozof Machievelli’nin amaca
            te bulunulmasını Hıristiyanlar nasıl   ulaşmak için her yol mübahtır mantığıyla yakından ilgili
            karşılarlar? Araştırınız.
                                                görünmektedir. Çünkü yapılan ve uygulanan metotlar-
                                                daki temel amaç, kişi kazanmaktır.

             “En doğru Hıristiyanlığın” mensubu oldukları kilise
          tarafından  temsil  edildiğine  inanan  bazı  Hıristiyanlar,     ARAŞTIRALIM
          birbirlerine misyon faaliyetinde bulunmaktadır. Bir kili-
          seye mensup olan bir kişinin, başka bir kiliseye mensup      Misyonerliğin yeni bir şekli olan
          misyonerler tarafından kilisesinin değiştirilmesine pro-   inkültürasyon çalışmalarında Hıris-
          selitizm  (misyonerliğin  istismarı)  denilmektedir.  Yani   tiyan  olmayan  toplumlarda  hangi
          Katolik olan birini, bir Protestan misyonerin, Protestan   yöntemlerin  kullanıldığını  araştırı-
                                                                     nız.
          yapması misyonerliğin istismar edilmesi şeklinde anla-
          şılmaktadır. Çünkü hâli hazırda bir kiliseye bağlı olan
          zayıf, hasta, ihtiyaç sahibi gibi duyguların istismar edil-
          diği düşünülmektedir. Bu nedenle kiliseler de bu hususta birbirlerine ciddi eleştiriler yöneltmiş
          ve insanların acziyetlerinin kullanılmamasını dile getirmişlerdir. 18
             İslam geleneğinde dinin duyurulmasına tebliğ, davet; bu faaliyeti yürütmeye çalışan kişile-
          re de tebliğci denilir. Ancak Hıristiyanlık’taki misyonerlik ile İslam’daki tebliğ birbirinden olduk-
          ça farklıdır. Zira Kur’an-ı Kerim, tebliğ faaliyetinde sadece doğruların ilan edilip duyurulmasını
                                                                                                      19
          amaçlarken; misyonerlikte gaye "insanların ne yapıp edilip Hıristiyanlığa kazandırılması ve vaf-
          tiz edilmesi"  esastır. 21
                      20



                                  10. Yeni Dinî Akımlar





             Yeni dinî akımlar, 1970’lerden itibaren yeni bir dinî söylem olarak ortaya çıkan, kendine has
          dinî inanç, felsefe, etik ve tinselliğe sahip hareketlerdir.




          17  bk. “Korintoslular’a Birinci Mektup”, (Bap, 9:20)
          18  Dursun Ali Aykıt, "Hıristiyanlıkta Kuzu Hırsızlığı ve Proselitizm", İslami Araştırmalar, C 20, sayı 2, s. 209-218.
          19  bk. Mâide suresi, 67. ayet; Nahl suresi, 125. ayet.
          20  “Matta”, (bap, , 28:19-20) “Korintoslular’a Birinci Mektup”, (Bap, 9:20)
          21  bk. Şinasi Gündüz, “Misyonerlik”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 30, s. 193.




                                                        140
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21