Page 9 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 9
DİNLER TARİHİ
Osmanlı İmparatorluğu’n-
da hahamlık resmî bir makam
olarak 1835 yılında tanınmıştır.
Çünkü Osmanlı’da gayrimüslim
unsurlar "millet" sistemi ile yö-
netilmekteydi. Bu sisteme göre
Yahudilere -diğer azınlıklarda ol-
duğu gibi-, din, dil, eğitim ve özel
iç hukukları hususunda bir takım
serbestlik verilmiş ve bunların
sevk ve idaresi ilgili dinî grubun
liderine bırakılmıştı. Onların çö-
zemedikleri hususlarda Osmanlı
Devleti'nin hukuku devreye gir-
mekteydi.
Günümüzde Türkiye’deki ha-
hambaşılık, Beyoğlu’nda görevi- Türkiye Hahambaşılığı
ni icra etmeye devam etmekte-
dir. 5
6. Yezidilik
Yezidilik daha çok Türkiye, Irak, Suriye ve İran’da gö-
rülen bir inanç sistemine denilir. Bu gruba Yezidi isminin
verilmesinin arka planında; İran’ın Yezd şehrinden gelen
köklerinin olması, Farsça’da "melek, tanrı" anlamında
ized kelimesinin kullanılması, Tanrıya kulluk edenler an-
lamında ezidi, izidi denilmesi ile Emevi halifesi I. Yezid’e
bağlılıkları şeklinde görüşler vardır. Grup, kendilerini Ezi-
di şeklinde isimlendirmektedir. Yezidiliğin asıl şekillen-
meye başladığı dönem, 12. yüzyılda yaşamış Adî b. Mü-
safir zamanındadır.
Melek Tâvus
5 Hahambaşılık hakkında geniş bilgi için bk. Hatice Doğan, Osmanlı Devleti’nde Hahambaşılık Müessesesi, s. 73-111; Ülkühan
Olgun, Osmanlı Son Dönemi Yahudilik ve Hahambaşılık, s. 56-89; Kürşat Demirci, "Haham", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansik-
lopedisi, C 15, s. 134-135.
133