Page 6 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 6

DİNLER TARİHİ




                                                1. Dünya Savaşı’na sonradan katılan Yunanistan, kaza-
                                                nanların tarafında olmasına dayanarak Anadolu’yu işgal
                  BİLGİ KUTUSU                  hareketine başlamıştır. Bu çerçevede Fener Rum Pat-
                                                rikhanesi de Yunanlılarla tarafgir bir politika izlemiştir.
               Patrik  Hıristiyanlıkta  Ortodoks-  Nitekim  Patrikhane,  İtilaf  Devletleri’nden  Anadolu’yu
            luk başta olmak üzere Doğu Kilise-  işgal etmelerini istemiş, Yunan mandasını önermiş, iş-
            leri’nin başında bulunan en üst rüt-
            beli rahibe (din adamı) denir.      gal kuvvetlerinin İstanbul’a girişini kutlamış, Rum okul-
                                                larında  Türkçe  eğitimi  yasaklamış,  Rumlara  Osmanlı
                                                kimliklerini yırttırmış ve Yunanistan ile birleşmeyi talep
                                                etmiştir. 3

                                                                         24 Temmuz 1923’te imzalanan
                                                                     Lozan  Konferansı’nda  azınlıklar
                                                                     konusu  gündeme  gelmiş  ve  "din
                                                                     ayrımı yapılmaksızın Türk halkının
                                                                     kanun önünde eşitliği" dile getiril-
                                                                     miştir.  Böylece Patrikhane, sade-
                                                                     ce dinî hususlarda görevler yerine
                                                                     getirmesi ve diğer azınlıklarla eşit
                                                                     konuma indirilmesi şartıyla, Türki-
                                                                     ye sınırları içinde kalmaya devam
                                                                     etmiştir. Buna göre Patrikhane bir
                                                                     devlet kurumu, Patrik de Türkiye
                                                                     Cumhuriyeti’ne  bağlı  Türk  vatan-
                                                                     daşı  olması  gereken  bir  memur
                              Fener Rum Patrikanesi                  olmuştur.

                                                     Patrikhane ile ilgili en kritik hususlardan biri de ekü-
                   ARAŞTIRALIM                   meniklik/  ökümeniklik  meselesidir.  Yunanca  evrensel,

                                                 cihanşümul anlamına gelen ekümenik terimi, dinî bağ-
                                                 lamda bir kilisenin, dünyadaki tüm mensuplarının tem-
               Fener  Rum  Patrikanesinin  gü-
             nümüzdeki durumunu araştırınız.     silcisi olduğunu ifade  etmesi için kullanılır. Ortodoks
                                                 Kilisesi de Patriğin “ekümenik” olduğunu iddia eder ve
                                                 dünyada  Ortodoks Kilisesi’ne mensup olanların  tem-
                                                 silcisi olduğunu savunur. Ancak ne Osmanlı dönemin-
          de ne de Türkiye Cumhuriyeti kanunları bağlamında tüm Ortodoksların temsilciliği şeklinde bir
          pozisyona sahip olmayan Patrikhane, sadece Türkiye’deki Rumların temsilcisi konumundadır.
          Ayrıca Ortodoks Kilise yapılanmasında tam bağımsız (otosefal) ve otonom kilise ayrımı da Fe-
          ner Rum Patrikhanesi’nin bu iddiasını doğrulamamaktadır. Zira buna göre dünyada yaklaşık on
          dört tam bağımsız Ortodoks Kilisesi (Yunan, Moskova, Sırp, Gürcistan, İskenderiye, Kudüs vb.)
          bulunmaktadır. Bu kiliseler de, kendilerinin “ekümenik” olduğunu iddia etmekte ve bu husus,
          Fener Rum Patrikhanesi ile diğer kiliseler arasında ciddi bir anlaşmazlık oluşturmaktadır. 4

          3  Ersin Müezzinoğlu, "Hilafetin Kaldırılması Sonrası Patrikhaneler ve Hahambaşılık Tartışmaları", The Journal of Academic Social
            Science Studies [JASSS], Sayı 46, s. 112.
          4  M. Süreyya Şahin, "Fener Rum Ortodoks Patrikhanesi", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 12, s. 342-348; Kürşat De-
            mirci, "Ortodoks", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi , C 33, s. 411-412; Sibel Özel, Fener-Rum Patrikhanesi ve Ruhban
            Okulu, s. 69-114; Yorgo Benlisoy- Elçin Macar, Fener Patrikhanesi, s. 48-58.



                                                        130
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11