Page 2 - Dinler Tarihi 5. Ünite
P. 2
DİNLER TARİHİ
1. Ermeni Kilisesi
Ermeni Kilisesi, kökenini Hz. İsa’nın (a.s) havarilerin-
den Tadeos (Tadeus) ve Bartolomeos’a (Bartelomo) da-
yandırır. Bununla birlikte Kilisenin asıl gelişmesi, 301 yılın-
da Aziz Gregorios’un (Gregor) liderliğinde gerçekleşmiş
ve Hıristiyanlık, Ermeni Krallığı’nın resmî dini olarak ilan
edilmiştir. Bu yönüyle Ermeniler, Hıristiyanlığı toplu ola-
rak kabul eden ilk devlet olma özelliği taşırlar. Gregori-
os, ilk Ermeni Kilisesi’ni Eçmiyazin’de (Ermenistan/ Erivan
yakınlarında) kurmuştur ve burası Ermeniler için merkez
hükmündedir.
Ermeni Kilisesi, 451 yılında yapılan Kadıköy Konsili’ni
tanımayarak, Hıristiyanlık içinde bağımsız bir kol olarak
varlığını sürdürmüştür. Ermeni cemaatiyle yakından il-
gilenen Fatih Sultan Mehmet, Bursa’daki Ruhani Reislik
makamını 1461 yılında Patriklik seviyesine yükseltmiştir.
Böylece Osmanlı topraklarındaki tüm Ermeniler, İstan-
Ermeni Kilisesi Haçı bul Ermeni Patriği’ni (Kumkapı’da) "milletbaşı" olarak
tanırlar.
18 ve 19. yüzyılda Katolik ve Protestanlar, Ermenileri kendi mezheplerine kazandırmaya
çalışmıştır. Bunun sonucunda Ermeni Katolik ve Ermeni Protestan kiliseleri, kadim Ermeni Kili-
sesi’nden ayrılmıştır.
Ermeni Kilisesi'nin Diğer Kiliselerden farklılıkları şunlardır:
1. Ermeni Kilisesi, millî bir kilisedir.
Ermeni ırkından olmak ile bu kiliseye
mensup olmak eşdeğer görülür.
2. Ermeni Kilisesi, Hz. İsa’da hem tan-
rısal hem de insani tabiatın birleşerek
yeni bir tabiat (miafizit, miyafizit) oluş-
turduğuna inanır. Bu noktada Katolik,
Ortodoks, Protestan gibi kiliselerdeki
Hz. İsa’da iki tane tabiatın birbirine bir-
leşmeden ve karışmadan aynı anda bu-
lunduğu şeklindeki iki tabiat (diofizit)
öğretisini reddeder.
3. Ermeni Kilisesi’nin ana merkezi, Eri-
van yakınındaki Eçmiyazin’dir.
Kars Ani St. Gregory Ermeni Kilisesi
126