Page 34 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 34
DİNLER TARİHİ
5.2. Taoizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar
Konfüçyanizm’in aksine Taoizm metafizik konularla
da ilgilenmiştir. Mistik bir din olan Taoizm’e "tabii misti-
sizm" adı da verilmektedir. Taoizm, hitap ettiği kesime
göre felsefi ve dinî olmak üzere iki kola ayrılır. Felsefi Ta-
oizm, entelektüel kesime, dinî Taoizm ise daha çok halka
hitap eder.
Taoizm’de İnançlar Taoculukta önemli bir yeri olan yin ve
yang sembolü
Tanrı: Taoizm çok tanrılı bir dindir. Tao yaratıcı prensiptir ama yaratıcı değildir. Tao’ya tapı-
nılmaz. Tao, yol anlamına gelir ve evrende var olan her şeyin değişmez kaynağıdır. Tao, biline-
mez ve isimsizdir. Laozi, "Adını bilmiyorum ama ona Tao diyorum." diyerek Tao’nun bilinmezli-
ğine vurgu yapar. Bütün varlıklarda bulunan Tao’nun erdemi veya onun gizli gücüdür. Tao’nun
tabiattaki her şeyi değiştiren gücüdür. Bütün varlıkları Tao meydana getirir, Te ise onları besler
ve büyütür. Yin ve Yang iki zıt ilkeyi temsil eder. Buna Taoizm’de Görecelilik ilkesi de denilir.
Buna göre iyi kötü, doğru yanlış, güzel çirkin, karanlık aydınlık gibi birbirine zıt gibi görünen
şeyler, gerçekte birbirinin tamamlayıcısıdır.
Ahiret: Taoizm’de bu dünyadan kurtulmak veya karma ve tenasüh gibi bir düşünce yoktur.
Onlar için dünya gerçektir ve hakiki mutluluğun kaynağıdır. Her kötü işin bu hayatta ve gelecek
hayatta kişinin kendisine geri döneceği veya bir cezasının olacağı anlayışı hakimdir.
Kutsal Kitap: Taoizm’in en önemli kutsal kitabı bizzat Laozi tarafından yazıldığına inanılan
Tao-Te-King’tir. Tao, "yol, yaratıcı ilke", Te, "erdem", King de "kitap" anlamına gelmektedir.
Temel İlkeler: Taoizm, mutlak sükûnet ve rahatlık içinde dünyaya sırt çeviren mistik bir
hayat tarzına, yani ahlak ve zühde dayanmaktadır.
Taoizm’de Üç İnsani Özellik BİLGİ KUTUSU
Tasarruf Tevazu Nezaket
Konfüçyüs "İyiliğe karşı iyilik,
kötülüğe karşı ise adalet." ilkesini
Basit bir Nefsini gurur Bütün can- savunur.
hayat yaşaya- ve kibirden lılara karşı
rak tutumlu uzaklaştırıp merhametli Laozi ise "İyiliğe karşı iyilik,
olmak mütevazı olmak kötülüğe karşı yine iyilik" ilkesini
olmak tavsiye eder.
114