Page 38 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 38

DİNLER TARİHİ




             6.1. Mecusiliğin Tarihçesi

                                         KRONOLOJİK MECUSİLİK TARİHİİ
                  Dönem                                        Olay

                  Zerdüştle başlayan   ve Ahura Mazda’nın   öne çıkarıldığı   dönem.  •  Bilgelik tanrısı Ahura Mazda’nın öne çıkartılarak tek tanrıcılığın temelleri


                                 atılmıştır.
                              •  İnsanların  iyinin  ya  da  kötünün  tarafında  olmalarına  göre  sonraki
                                 hayatlarının belirleneceği belirtilmiştir.




                 Daryus (MÖ 486)   sonrası başlayan   ve MS 3. yüzyıla   kadar devam   eden dönem.  •  Daryus, Mecusiliğin yayılması için Anadolu’ya ve Avrupa’ya misyonerler

                                 göndermiştir.
                              •  Gidilen bölgelerin dinî yapılarından etkilenerek farklı Mecusilik yorumları
                                 çıkmıştır.




                   MS 7. yüzyıla   kadarki Sasaniler   Dönemi.  •  Mecusiliğin sözlü gelenekleri yazıya geçirilmiştir.
                              •  Mecusilik’te  tek  tanrıcılıktan  uzaklaşılarak  düalist  (ikili)  tanrı  inancı
                                 yerleşik hale gelmiştir.
                              •  Mecusilik, MS 272’de İran’da resmî din ilan edilmiştir.



                    Sasanilerin yıkılışından   günümüze kadar olan   dönem.  •  İran’ı,  Müslümanların  fethetmesiyle,  çok  sayıda  Mecusi  İslamiyet’i
                                 seçmiştir.
                              •  Müslüman olmayan Mecusilere, zımmi (Ehl-i Kitap) muamelesi yapıldı
                                 ve İran’da kendi dinlerini yaşamalarına müsaade edilmiştir.
                              •  MS  9.  yüzyılda  Denkard,  Bundahişn  gibi  Mecusi  dinî  metinleri
                                 derlenmiştir.
                              •  Mecusiliğin, Tanrı konusundaki düalist yapısı devam etmektedir (Şinasi
                                 Gündüz,  Yaşayan  Dünya  Dinleri,  s.  510;  Mehmet  Alıcı,  Kadim  İran’da
                                 Din, s. 17-34, 221-235; 267-281).

             6.2. Mecusilik’te İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar

                                                                           NOT EDELİM
             Mecusilik’te İnançlar


             Tanrı: Mecusiliğin kurucusu Zerdüşt, Tanrı'yı Ahu-        İslamiyet’in doğduğu dönemde
          ra Mazda olarak tanımlayıp onu en yüce, her şeye gücü     Mecusilik, başta İran olmak üzere
                                                                                              değişik
                                                                             Yarımadasının
                                                                    Arap
          yeten şeklinde ifade etmiştir. Böylece Zerdüşt’ün, tek    bölgelerinde  yaşamaktaydı.  Hz.
          Tanrı inancını dile getirdiği söylenebilir. Onun ölümün-  Ömer  (r.a)  Dönemi'nden  itibaren
          den  sonra  İran’ın  kadim  dinî  geleneklerinin  etkisiyle   İran’ın  fethedilmesi  sonucunda
          Mecusiliğin içine düalist (ikili) tanrı anlayışının girme-  Mecusilerin   önemli   bir   kısmı
          ye ve Sasaniler Dönemi'nde de bu inancın yerleşme-        Müslüman  olmuş  ve  Mecusilik
                                                                    gerileme sürecine girmiştir.





                                                        118
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43