Page 39 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 39

DİNLER TARİHİ




          ye  başladığı  görülmektedir.  Böylece  bir  tarafta  iyilik
          tanrısı Ahura Mazda (Hürmüz), diğer tarafta da kötü-              TARTIŞALIM
          lük tanrısı Angra Mainyu (Ehrimen) şeklinde düalist bir
          tanrı anlayışı ortaya çıkmıştır. 21                          Mecusilik’teki      bakireden
                                                                    doğacağına    inanılan   Saoşyant
             Saoşyant:  Mecusilik’te  zamanın  sonuna  doğru        inancı    ile    Yahudilik    ve
          geleceği beklenilen kurtarıcıdır. Zerdüşt’ün soyundan     Hıristiyanlık’taki  Mesih  düşüncesi
          olan  ve  bakireden  doğacağına  inanılan  Saoşyant  ile   arasında  bir  bağlantı  var  mıdır?
          yeryüzünde iyilik tekrar hâkim olacaktır.                 Tartışınız.
             Kutsal Kitap: Mecusilerin kutsal kitabına Avesta denilmektedir. Avesta’nın içinde Zerdüşt’e
          ait olduğu düşünülen bölüme de Gathalar ismi verilmektedir. Ayrıca Sasaniler Dönemi'nde din
          adamları tarafından Avesta’ya yorum (tefsir) olarak yazılıp derlenen metinlere de Zend-Avesta
          ismi verilmektedir. 22

             Ölüm ve Ölüm Sonrası: Bir kişi öldüğünde onun cesedi mutlak anlamda kirli sayılır. Bu ce-
          sedin hava, su, ateş ve toprağı kirletmemesi için ölü yakılmaz, gömülmez, suya atılmaz. Bunun
          yerine yerleşim yerinden oldukça uzakta bulunan yüksek bir tepede inşa edilmiş Dahme veya
          Sessizlik Kulesi denilen yere konulur. Cesetler burada parçalanarak akbaba ve benzeri yırtıcı
          hayvanlar tarafından yenilerek yok edilir. Kalan kemikler de Dahme’nin içindeki bölümlere ko-
          nulur.



















                                              Dahme veya Sessizlik Kulesi

             Ölüm sonrası kişinin ruhu, ilahî âleme doğru yükselir. Burada sorguya çekilir. Dünyadayken
          yaptığı amelleri bir terazide tartılır. Şayet iyilikleri ağır basarsa, Cinvat denilen köprüden rahat-
          lıkla geçip cennete gireceğine; eğer kötülükleri ağır basarsa köprüden geçemeyip Cehenneme
          düşeceğine inanılır.

             Ateş: Mecusilik’te en merkezî inançlardan biri de ateştir. Mecusilikte ateş, Ahura Maz-
          da’nın sembolü olarak görülür. Kutsal ateş (Ataş Bahram) aracılığıyla Mecusiler, Ahura Maz-
          da’ya yakarır ve ondan yardım isterler. Bundan dolayı mabedlerine de ateşgede denilmektedir.
          Kutsal ateşin olmadığı yerlerde, güneşe dönerek ritüeller gerçekleştirilir. Zira güneş, Ahura
          Mazda’nın sembolü ve ateşin kaynağı olarak kabul edilir.



          21  Mehmet Alıcı, "Mecusilik", Dinler Tarihi El Kitab, s. 252-258.
          22  Ekrem Sarıkçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, s. 125.




                                                        119
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44