Page 35 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 35

DİNLER TARİHİ





             Taoizm’de “Wu Wei (Vu vey: Eylemsizlik) Prensibi”; mutluluğun kaynağı tabiatta ey-
          lemsizlik ve mevcutla yetinip olana razı olmaktır. Örneğin iyi bir yönetici, devlet işlerine
          en az müdahale eden yöneticidir. Yöneticiler, daha az hırslı olmalı, daha az kontrol etme-
          li, ahlaklı olmalı ve insanlara baskı yapmamalıdır. Bir ülkede çok fazla yasaklamanın olma-
          sı, çok sayıda yasanın çıkartılması, aşırı tedbirlerin alınması, halkı fakirleştirir ve hırsızlığı
          artırır. İnsanlar yasalardan kurtulmak için çeşitli hilelere başvurmaya başlar. Yine bir Ta-
          oist için bu, kişinin davranışlarının hırsla, açgözlülükle ve bencillikle yönlendirilmemesi
          anlamına gelir. Hayatı doğal akışı içinde yaşamak olarak yorumlanmaktadır.

             Laozi savaşa karşıdır. Toplumun huzuru için barışın önemine vurgu yapar. Devlete olumlu
          bakmaz, maddi ilerlemeyi küçümser, birçok kurum ve memuriyetleri gereksiz görür. Ona göre
          Tao’nun devleti, sessiz ve kendi kendine yürümeli, belirli bir ideali ve bir hedefi olmamalıdır.


             Taoizm’de Ritüeller

             Taoizm’de ritüeller, eski Çin dinlerinden mistik ve büyüsel unsurlar ile Budizm’den yoga ve
          meditasyon dâhil birçok ritüelden meydana gelir. Başlangıçta Taoizm’in amacı, gerçek mutlu-
          luğa ulaşmak ve bu dünyada ölümsüzlüğü elde etmektir. Bu amaca ulaşma da Tao ile birlikte
          olmaya, "wu wei"(eylemsizlik) ilkesini uygulamaya, şiddet ve kibirden uzak durmayı ve tevazu
          sahibi olmaya bağlıdır.

                                                                                  MÖ  2.  yüzyıldan  iti-
                                                                              baren Budizm’in etkisiyle
                                                                              rahiplik  teşkilatı  ortaya
                                                                              çıkmış,  manastırlar  inşa
                                                                              edilmiş  ve  ritüeller  ra-
                                                                              hipler  aracılığıyla  yerine
                                                                              getirilmeye başlanmıştır.
                                                                              Tao ile irtibat kurabilmek
                                                                              için  büyü  ve  tılsım  gibi
                                                                              pratiklere  başvurulmuş-
                                                                              tur.
                                                                                  Taoistlerin  mabedi-
                                                                              ne  "miao",  manastırla-
                                                                              rına  "kung"  ve  manastır
                                                                              mabedine  "kuan"  den-
                                                                              mektedir.  Buralarda  çok
                                                                              sayıda  tanrı  ve  tanrılaş-
                                                                              tırılmış  kahramanlıların
                                                                              resimleri yer almaktadır.

                                     Dua eden Taoistler









                                                        115
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40