Page 30 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 30

DİNLER TARİHİ


                                                                           NOT EDELİM


                                                                      Konfüçyüs’e    Göre    Erdemli
                      Konfüçyanizm’de Beş Erdem                    Yönetici:
                                                                      "Memleketini erdemi ile yöneten
                  Ciddiyet                                         bir kimse, yerini daima koruyabilen
             1        Saygı görmek için                            ve  bütün  yıldızların  kendisine  tabi
                                                                   olduğu kutup yıldızı gibidir."
                  Cömertlik
             2        Her şeyi elde etmek için                        (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 2, s.1.)

                  Samimiyet                                           "Eğer halk kanunlarla yönetilir ve
             3        Herkesin güvenini kazanmak için              cezalarla  yola  getirilmek  istenirse,
                  Çalışkanlık                                      onlar    kendilerini   cezalardan
                                                                   kurtarmaya
                                                                                 çalışacaklar,
                                                                                                fakat
             4        Başarılı olmak için                          hiç    utanmayacaklardır.    Eğer
                 Nezaket                                           onlar  erdemle  yönetilir  ve  terbiye
             5        Başkalarını hizmetinde kullanmak için        icaplarıyla yola getirilmek istenirse,
                                                                   utanacaklar  ve  böylece  iyi  olmaya
                                                                   çalışacaklardır."
                                      (Mahmut Aydın, Anahatlarıyla
                                              Dinler Tarihi, s. 205.)  (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 2, s.3)




                       BİLGİ KUTUSU                        Junzi:  Konfüçyanizm’de  "beyefendi"  anla-
                                                       mına gelen bir terimdir. Junzi, "Kendin için iste-
                                                       mediğin şeyi başkalarına yapma" altın kuralına
               Konfüçyüs’e Göre Üstün İnsan:
                                                       göre davranan kimsedir.
               Konfüçyanizm’in  gayesi,  erdemli  ve
            üstün  insan  yetiştirmektir.  Konfüçyüs’e     Konfüçyüs, erdem (ren) arayan bir kimsenin
            göre  insan  özü  itibarıyla  iyidir.  İyilik   uyması gereken kuralları şöyle özetler: "Müna-
            öğrenilebilen  bir  niteliktir.  Bu  nedenle   sebetsiz  bir  şey  görmemeli,  münasebetsiz  bir
            herkes  iyi  olabilir.  Konfüçyüs’ün  üstün   şey  işitmemeli,  münasebetsiz  bir  şey  söyleme-
            insan tanımında soyluluğu değil, erdemi    meli ve münasebetsiz bir şey yapmamalıdır."  17
            esas  alması  bir  devrimdir.  Ona  göre
            öğretimde sınıf farkı olmamalıdır.             Ren  (Doğru  Davranış):  İnsanlık  erdemi  de-
                (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 15, s. 38)   mektir.  Bütün  erdemleri  kendisinde  barındıran
                                                       kişi mükemmel insandır.
               "Büyük ve üstün insan erdemi, küçük
            insan ise rahatını düşünür. Üstün insan        İdeal  Devlet:  Konfüçyüs  için  ideal  bir  dev-
            kanunlar  üzerinde  kafa  yorar,  küçük    let, ahlaki eğitiminin en üst seviyesine yükselmiş
            insan ise kendi faydasını arar."           olan ve bilge kral diye isimlendirilen bir hüküm-

                  (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 4, s. 11)  dar tarafından yönetilen devlettir. Devleti ahlaki
                                                       bir kurum olarak gören Konfüçyüs, hükümdarı-
               "Büyük  ve  üstün  insan,  daima        nın da ahlaklı olmasını şart koşar.
            memnun  ve  rahattır.  Küçük  insan  ise
            daima üzüntü ve telaş içindedir."              Konfüçyüs,  hükümdarların  davranışlarında
                  (Konfüçyüs, Konuşmalar, C 7, s. 36)  halka  örnek  olmaları  gerektiğini  söyler.  Çünkü
                                                       insanın başkalarını yönetmesi için önce kendini
                                                       yönetmesi gerekir.

          17  Kollektif, Dinler Kitabı, s. 75.



                                                        110
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35