Page 29 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 29
DİNLER TARİHİ
4.2. Konfüçyanizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar
Konfüçyanizm’de İnançlar
Konfüçyanizm’de ahlak ön plandadır. Bu YORUMLAYALIM
yüzden Tanrı, ruh ve ölüm ötesi gibi metafizik
sorularla neredeyse hiç ilgilenilmemiştir. Konfüçyüs’e gelirler ve “Konfüçyüs,
ben Tanrı’ya nasıl hizmet edebilirim?” diye
Tanrı: Konfüçyüs, Tanrı hakkında konuşma- sorarlar. Konfüçyüs, “Sen daha insanlara
mıştır. Fakat eski Çin dinindeki Tien (Gök) kavra- nasıl hizmet edeceğini bilmiyorsun,
mını, öğretisinde kullanır. Tien, yüce varlık, ahlaki Tanrı'ya nasıl hizmet edeceksin?” der.
düzenin kaynağı ve tabiatı düzenleyen güçtür. 16
Konfüçyüs’ün Tanrı ve insan arasında
Ahiret: Konfüçyüs, kıyamet ve ahiretten söz kurduğu ilişkiyi yorumlayınız.
etmez. Ona göre öldükten sonraki hayatın iyi ol-
ması, kişinin bu dünyadaki yaşantısına bağlıdır.
Bu dünyada iyi olan, öte dünyada da iyi olacaktır.
Kutsal Kitap: Konfüçyüs, yaşarken düşüncelerini yazıya geçirmediği için fikirleri değişme-
den günümüze kadar gelememiştir. Onun düşünceleri büyük oranda, ölümünden sonra öğ-
rencilerinin anlattıklarından yola çıkarak derlenmiş “Konuşmalar” (Lun Yu) adlı kitapta yer alır.
Konfüçyanizm’e ait diğer ki-
taplar, Konfüçyüs’ün öğrencile-
rine okutmak için derlediği eski
Çin metinleridir. Bu metinler, Konfüçyanizm’de Beş Temel İlişki
Han Hanedanlığı imparatorluğu
döneminde Konfüçyanizm’in
kutsal kitapları kabul edilmiştir. 1 İdareci-Tebaa
Beş Temel İlişki: Konfüç- • İdareci, ebeveyn, koca,
yüs’ün amacı, insanlar arasında- 2 Ebeveyn-Çocuk abi ve büyük
arkadaş ahlaklı ve rol mo-
ki uyumlu bir ilişkiyle yönetilen del olmalı,
sağlıklı ve ideal bir toplum inşa • Tebaa, çocuk, eş, kardeş
etmekti. Bunun gerçekleşme- 3 Koca-Eş ve küçük
sini, toplum yapısında görülen arkadaş da amirine veya
beş temel ilişkinin sağlıklı olma- 4 Büyük Kardeş- büyüğüne
sına bağlar. Küçük Kardeş itaat etmeli.
Beş temel ilişki, ahlaki ola-
rak bir kimsenin toplumsal ya- 5 Büyük Arkadaş-
Küçük Arkadaş
pıdaki yerine uygun olarak ta-
nımlanır. Bu ilişkide karşılıklılık (Abdurrahman Küçük, Günay Tümer vd., Dinler Tarihi, s. 53.)
önemli bir rol oynar. Otoriteye
ve büyüklere saygı ve itaat, kü-
çüklere ise hoşgörü ve merha-
met gerekir.
16 Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 387-388.
109