Page 29 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 29

DİNLER TARİHİ




             4.2. Konfüçyanizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar


             Konfüçyanizm’de İnançlar

             Konfüçyanizm’de  ahlak  ön  plandadır.  Bu                 YORUMLAYALIM
          yüzden  Tanrı,  ruh  ve  ölüm  ötesi  gibi  metafizik
          sorularla neredeyse hiç ilgilenilmemiştir.             Konfüçyüs’e  gelirler  ve  “Konfüçyüs,
                                                              ben Tanrı’ya nasıl hizmet edebilirim?” diye
             Tanrı: Konfüçyüs, Tanrı hakkında konuşma-        sorarlar. Konfüçyüs, “Sen daha insanlara
          mıştır. Fakat eski Çin dinindeki Tien (Gök) kavra-  nasıl  hizmet  edeceğini  bilmiyorsun,
          mını, öğretisinde kullanır. Tien, yüce varlık, ahlaki   Tanrı'ya nasıl hizmet edeceksin?” der.
          düzenin kaynağı ve tabiatı düzenleyen güçtür. 16
                                                                 Konfüçyüs’ün Tanrı ve insan arasında
             Ahiret: Konfüçyüs, kıyamet ve ahiretten söz      kurduğu ilişkiyi yorumlayınız.
          etmez. Ona göre öldükten sonraki hayatın iyi ol-
          ması, kişinin bu dünyadaki yaşantısına bağlıdır.
          Bu dünyada iyi olan, öte dünyada da iyi olacaktır.

             Kutsal Kitap: Konfüçyüs, yaşarken düşüncelerini yazıya geçirmediği için fikirleri değişme-
          den günümüze kadar gelememiştir. Onun düşünceleri büyük oranda, ölümünden sonra öğ-
          rencilerinin anlattıklarından yola çıkarak derlenmiş “Konuşmalar” (Lun Yu) adlı kitapta yer alır.

             Konfüçyanizm’e ait diğer ki-
          taplar, Konfüçyüs’ün öğrencile-
          rine okutmak için derlediği eski
          Çin  metinleridir.  Bu  metinler,                 Konfüçyanizm’de Beş Temel İlişki
          Han Hanedanlığı imparatorluğu
          döneminde     Konfüçyanizm’in
          kutsal kitapları kabul edilmiştir.        1  İdareci-Tebaa
             Beş  Temel  İlişki:  Konfüç-                                  • İdareci, ebeveyn, koca,
          yüs’ün amacı, insanlar arasında-          2 Ebeveyn-Çocuk        abi ve büyük
                                                                           arkadaş ahlaklı ve rol mo-
          ki uyumlu bir ilişkiyle yönetilen                                del olmalı,
          sağlıklı ve ideal bir toplum inşa                                • Tebaa, çocuk, eş, kardeş
          etmekti.  Bunun  gerçekleşme-             3 Koca-Eş              ve küçük
          sini,  toplum  yapısında  görülen                                arkadaş da amirine veya
          beş temel ilişkinin sağlıklı olma-        4  Büyük Kardeş-       büyüğüne
          sına bağlar.                                 Küçük Kardeş        itaat etmeli.
             Beş  temel  ilişki,  ahlaki  ola-
          rak  bir  kimsenin  toplumsal  ya-        5  Büyük Arkadaş-
                                                       Küçük Arkadaş
          pıdaki  yerine  uygun  olarak  ta-
          nımlanır.  Bu  ilişkide  karşılıklılık   (Abdurrahman Küçük, Günay Tümer vd., Dinler Tarihi, s. 53.)
          önemli bir rol oynar. Otoriteye
          ve büyüklere saygı ve itaat, kü-
          çüklere  ise  hoşgörü  ve  merha-
          met gerekir.

          16  Ahmet Güç, “Konfüçyanizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 387-388.


                                                        109
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34