Page 13 -
P. 13
ve daha sonraları beste yapmasını öğrendi. Besteciliğe
ise 14 yaşında Ferahnak makamında oldukça parlak bir
saz semâisi ile güftesi Fuzûlî’ye ait Şevkefzâ makamın-
da bir şarkı besteleyerek başladı. Sırasıyla İtalyan Lisesi
ve Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (MSÜ) Yüksek Mi-
marlık Bölümünü bitirdi. Cinuçen Tanrıkorur, üniversi-
tede mimarlık eğitimi almasına rağmen Türk kültürü-
ne, özellikle de mûsikîsine hizmetleriyle tanındı. Yarım
asırlık sanat hayatından geride 505 bestenin yanı sıra
kendi tertip ettiği şeddisabâ, zâvilaşîran ve gülbûse
makamlarını yâdigâr bıraktı. En çok bilinen eseri ise;
“Günaydınım, nar çiçeğim, sevdiğim”dir. Fransız radyo-
sunda long playi yapılan ilk Türk sanatçısı olan Tanrı-
korur, ud çalmada Yorgo Bacanos, Udi Nevres Bey ve Cinuçen Tanrıkorur
Şerif Muhiddin Targan gibi kendine has bir tarz ortaya
çıkarmıştı. Beş dil bilen Cinuçen Tanrıkorur, aynı zamanda bir kalem erbabıydı. Gazete ve dergilerde ma-
kaleler yayımladı. Müzik Kimliğimiz Üzerine Düşünceler, Biraz da Müzik, Saz ü Söz Arasında-Cinuçen Tanrı-
korur Hatıraları, Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi imzasını taşıyan kitaplarıdır. Fransa’da Uluslararası Mistik
Eserler Yarışmasında altın madalyaya layık görülen Bayatiaraban Âyin-i Şerifini nasıl bestelediği soruldu-
ğunda, “Ben o ayinin sahibi değil, kâtibiyim; söylediler yazdım.” cevabını vermiştir. Tanrıkorur 28 Şubat
2000 tarihinde ebediyete intikâl eder.
3. HİCAZ MAKAMI
Durak: Dügâh Perdesi
Seyir: İnici - Çıkıcı
Güçlü sesi: Nevâ
yeden sesi: Rast
Donanım: si ( ) bakiye bemol, fa (#) bakiye diyez ve do (#) bakiye diyezi.
Dizisi: Yerinde bir Hicaz dörtlüsüne, Neva’da bir Rast beşlisinin ilavesiyle meydana gelir.
78