Page 12 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 12

Kişi  haset  etmeyi  bırakmazsa  kendi
            benliğine zarar verir. Gıybet ve dedi-
            kodu  gibi  kötülüklere  bulaşır.  Ayrıca
            haset  manevi  anlamda  iyilikleri  tü-
            ketir.  Kişinin  iyi  amellerini  yok  edip
            onu manevi iflasa sürükler. Bu yüzden
            Hz.  Peygamber  şöyle  buyurmuştur:
            “Hasetten  (kıskançlıktan)  sakının!
            Çünkü  ateşin  odunu  yakıp  tükettiği
            gibi  haset  de  iyi  amelleri  yakar,  bi-
            tirir.”   Haset  konusuna  sıkça  dikkat
                  45
            çeken Hz. Peygamber hasedin imanla
                                        46
            bağdaşmadığını bildirmiştir.  Bir baş-
            ka hadis ise insanlar arasındaki birlik      Görsel 4.10: Haset iyiliği tüketen bir ateştir.
            ve kardeşliğin ancak kin ve haset gibi kötü duyguları terk etmekle oluşacağını belirtir:
            “Birbirinize kin beslemeyin, birbirinize hased etmeyin, birbirinize sırt çevirmeyin. Ey
            Allah’ın kulları, kardeş olun.” 47

            Hasedin  zararı  sadece  kişinin  kendisiyle  sınırlı  kalmayıp  toplumsal  ilişkilere  de  uzanır.
            Özellikle kıskançlık duygusu başkalarının imkanlarını çalma, hak sahiplerine engel olma
            gibi sonuçlar doğurduğunda toplumun huzurunu bozar. İslam bilginleri psikolojik ve sosyal
            zararlarını göz önüne alarak hasedi haram kabul etmişlerdir. İslami kaynaklarda sık sık
            İblis’in Adem’i (a.s.) kıskanmasına da atıfta bulunularak hasedin şeytani bir huy olduğu
            ifade edilir. İblis’in Adem’i (a.s.) kıskanması “gökte işlenen ilk günah”, Kabil’in Habil’i
                                                                       48
            kıskanması “yerde işlenen ilk günah” olarak değerlendirilir.
            İnsanda başkalarına gıpta etme ve imrenme isteği vardır. Bu istek dinî anlamda yanlış bir
            şey olmayıp normal bir tutumdur. Hz. Peygamber iki kişiye imrenileceğini  bildirmiştir:
            “Biri, Allah’ın kendisine verdiği malı hak yolunda harcayan kimse; diğeri, Allah’ın ken-
            disine verdiği ilim ve hikmete göre karar veren ve onu başkalarına öğreten kimsedir.” 49

                Düşünelim-Konuşalım


                Sosyal ilişkilerde haset duygusuyla hareket etmenin sizce zararları nelerdir?

            Suizan: Zan kesin olmayan bilgiye dayalı hüküm vermektir. İslam bilginleri zannı iki kısma
            ayırmışlardır: Suizan ve hüsnüzan. Suizan bir kişi hakkında kötü düşünmek ve kötü kanaate
            sahip olmaktır. Hüsnüzan ise insanlar hakkında iyi düşünmektir.
            Hayat sürekli karar vermelerle geçer. Bilgiye dayalı olmayan değerlendirmeler insanı yan-
            lışa sürükleyebilir. İnsanın bu konuda hassas olması gerekir. Kur’an-ı Kerim inanan kimsele-
            ri bu konuda şöyle uyarır: “Ey iman edenler! Zannın çoğundan sakının; çünkü bazı zan-
            lar günahtır…”  Hz. Peygamber de “Zandan sakının çünkü zan yalanın ta kendisidir.”
                           50
                                                                                                   51
            buyurarak suizanın olumsuz sonuçlarına karşı ikazda bulunmuştur. İslam dini suizan yerine
            hüsnüzanla hareket etmeyi öğütler.
            45  Ebû Dâvûd, Edeb, 44; İbn Mâce, Zühd, 22.
            46  bk. Nesâî, Cihâd, 8.
            47  Buhârî, Edeb, 62; Müslim, Birr, 23.
            48  Mustafa Çağrıcı, “Haset”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 16, s. 378.
            49  Buhârî, Zekât, 5; Müslim, Müsâfirîn, 268.
            50  Hucurât suresi, 12. ayet.
            51  Müslim, Birr, 28.
                                                      101
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17