Page 17 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 17
lur. Allah (c.c.) harcamalarda ölçülü olmayı ve orta yolu tutturmayı emreder. Bu durum bir
ayette şöyle anlatılır: “Eli sıkı olma, büsbütün eli açık da olma. Sonra kınanır ve çaresiz
kalırsın.” Buna göre Müslüman cimrilik yapmayacak ayrıca harcamalarında savurgan da
70
olmayacaktır. İnsan harcamalarında ölçülü olmadığı zaman başkalarına muhtaç ve çaresiz
hale gelir.
İnsan, duygularında da ölçülü olmalıdır. Ölçülü duygular ölçülü davranışları ortaya çıkarır.
Duygular kontrol edilmeli ve aşırı tepkilerden uzak durulmalıdır. Bir atasözünde ifade edil-
diği gibi öfkeyle hareket etmek insana zarar getirir. Olaylar karşısında duygusuz olmak da
doğru değildir. İkisi arasında ölçülü ve dengeli bir yol tutturulmalıdır. Hz. Muhammed’in
(s.a.v.) bir hadisi duygularda ölçülü olma konusunda son derece önemlidir: “Dostunu se-
verken ölçülü sev, zira günün birinde düşmanın olabilir. Düşmanına da ölçülü bir şekilde
buğzet, çünkü günün birinde dostun olabilir.” 71
Ölçülü olunması gereken bir başka konu da beslenmedir. Beslenme insan sağlığı ve yaşam
kalitesini etkilediği gibi Müslümanın Rabbiyle olan ilişkilerini de etkiler. Hz. Peygamber
aşırı beslenmeden kaçınılmasını öğütlemiş, insanlara ölçülü beslenmeyi tavsiye etmiştir:
“İnsanoğlu mideden daha kötü bir kap doldurmamıştır. Halbuki birkaç lokma insanın beli-
ni doğrultmasına yeter. Eğer mutlaka dolduracaksa (midesinin) üçte birini yemeğe, üçte
birini içeceğe ayırsın ve diğer üçte birini de nefes alıp vermek için boş bıraksın.” 72
Tutum ve davranışlarda ölçülü olmak insanı erdeme; erdem de mutluluğa götürür. Mutlu
olmak herkesin isteğidir. Bunun yolu aşırılıklardan uzak durmak ve ölçülü bir hayat sürdür-
mekten geçer. Bu şekilde aile ve topluma faydalı bir insan olunabilir.
6. KUR’AN’DAN MESAJLAR: HUCURÂT SURESİ 11-12. AYETLER
“Ey iman edenler! Erkekler diğer erkeklerle alay etmesinler; onlar
kendilerinden daha hayırlı olabilirler; kadınlar da diğer kadınlarla
alay etmesinler; alay edilen kadınlar edenlerden daha hayırlı
olabilirler. Birbirinizi ayıplamayın, birbirinize kötü ad takmayın.
İman ettikten sonra fâsıklıkla anılmak ne kötüdür! Günahlarına
tövbe etmeyenler yok mu, işte zalimler onlardır. Ey iman edenler!
Zannın çoğundan sakının; çünkü zannın çoğu günahtır. Gizlilikleri
araştırmayın, birbirinizin gıybetini yapmayın; herhangi biriniz,
ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? Bak bundan tiksindiniz!
Allah’a itaatsizlikten de sakının. Allah tövbeleri çokça kabul eden ve
merhameti sonsuz olandır.”
Hucurât suresi Medine Dönemi’nde inmiştir. 18 ayettir. İsmini dördüncü ayette geçen “Hu-
curât” kelimesinden almıştır. Hucurât odalar demektir. Surede ağırlıklı olarak toplumsal
yaşamda dikkat edilmesi gereken görgü kuralları ve ahlaki değerler üzerinde durulmakta-
dır. Ayrıca müminlerin kardeş olduğu belirtilmiş ve tek asıldan yaratıldıkları için insanlığın
birliğine vurgu yapılmıştır.
70 İsrâ suresi, 29. ayet.
71 Tirmizî, Birr, 60.
72 Tirmizî, Zühd, 47.
106