Page 7 - Akaid 7. Ünite
P. 7

7. Ünite                   KADER VE KAZAYA İMAN





           yapacakları konuşmaları, hatta insanların gelecekte ne kazanacaklarını, ne zaman ve nerede öle-
           ceklerini ezeli ilmiyle bilir.

                Kur’an’da  kader  inancını  temellendiren  rü-
           künlerden ikincisi Allah’ın (c.c) irade sıfatıdır. İrade;
           Allah’ın  (c.c)  emirleri,  hükümleri  ve  fiillerinde  hür
           olduğunu  ve  her  şeyi  dileyebileceğini  öngören  bir
           sıfattır. Bu nitelik hem irade hem de meşiet kavra-
           mıyla ifade edilir. Konuyla ilgili ayetlerde belirtildiği-
           ne göre Allah (c.c) kullarından dilediklerini hidayete
           erdirir, dilediklerini saptırır. Allah (c.c) isteseydi in-
           sanların hepsini hidayete erdirirdi  ve herkes iman
                                         29
           ederdi. Ancak O iman ve inkar konusunda kullarını
           serbest bırakmış, iman edenleri hidayete erdirmeyi
                                                                 “İnnellahe alâ külli şey’in kadîr” hattı.
           dilemiştir.                                         Allah’ın (c.c.) her şeye gücü yeter demektir.
                Allah’ın (c.c) kudret ve tekvin sıfatları da kader
           konusuyla doğrudan ilişkilidir. Allah Teala yaratıcılı-  B  BİLGİ KUTUSU
           ğıyla öncelikle evrenin kaderine hükmetmiştir. Gök
           cisimlerini ve yer küreyi belli hacimde yaratmış, ge-  Kur’an’da  yaratma  sıfatı  şu  kav-
           zegenlere belli yörüngeler tayin etmiş, yeryüzünde   ramlar ile ifade edilmektedir;
           yollar, dağlar, ovalar, nehirler var etmiş, gökten ölçü-  • Halk (Allah’ın yaratması)
           lü bir şekilde yağmur yağdırarak tat, renk ve özellik-  • Îcât (Yokluktan varlığa çıkarma)
           leri farklı bitkiler bitirmiştir. Bütün bunların Allah’ın   • İbda’ (Örneği olmadan yaratma)
           (c.c) fiilleri olduğuna dikkat çekilerek evrenin belir-  • Kevn:Tekvin (Yoktan var etme)
           lenmiş bir kaderi olduğuna işaret edilmiştir. Allah’ın
           (c.c) tüm bunlara güç yetirebilmesi anlamında kud-  • İnşa’ (Meydana getirme)
           ret sıfatı, O’nun her tür mükemmellik sıfatlarını ta-
           şıması ve yine her tür noksanlıktan münezzeh olmasıyla da doğru orantılıdır. Dolayısıyla Allah’ın
           (c.c) her şeyi bilmesi, dilediğini dilediği gibi yaratması, her şeye güç yetirebilmesi gibi özellikleri
           zaten O’nun mükemmel varlık olmasının gereklerindendir.

           3. İnsan  Kader İlişkisi


                Kaza ve kader konusunun yanlış anlaşılmaması  için Allah’ın (c.c.) isim ve sıfatları yanında in-
           sanla alakalı bazı hususların da bilinmesi gerekmektedir. Dolayısıyla insanın nasıl bir varlık olduğu
           öncelikle iyi tespit edilmelidir. Bizler insanı yapıp ettikleri açısından “rüzgarın önünde uçuşan bir
           yaprak” gibi mi görüyoruz? Yoksa yapıp ettiklerinin tamamını kendi güç ve kudretiyle yapan, kendi
           fiillerini kendisi yaratan bir varlık olarak mı? Ya da bu ikisinin ortasında dengeli bir şekilde mi insanı
           tanımlıyoruz? İşte insana dair bu bakış açılarının doğruluğu ya da yanlışlığı ölçüsünde kaza ve ka-
           der konusundaki bakış açımız da doğru veya yanlış olabilmektedir.

                3.1. Akıl
                Akıl; insanı diğer canlılardan ayıran temyiz gücü, düşünme ve anlama melekesi olarak ta-
           nımlanmaktadır. Her şeyden önce insan, akıl sahibi olduğu için iyiyi kötüden, doğruyu yanlıştan
           ayırabilen ve bu özelliğinden dolayı da dinin emir ve yasakları karşısında muhatap ve sorumlu olan
           bir varlıktır.


           29. bk. Yunus suresi, 99. ayet.

                                                                                              141
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12