Page 6 - Akaid 7. Ünite
P. 6

KADER VE KAZAYA İMAN                           7. Ünite                                   7. Ünite




                 “Kul, hayrıyla, şerriyle kadere inanmadık-
            ça, kendine (hayr ve şerden) isabet edecek şeyi   D  DİKKAT EDELİM
            atlatamayacağını,  (hayr  ve  şerden)  kaçacak
            olan  şeyi  de  yakalayamayacağını  bilmedikçe   Allah Resul’ü, her türlü tedbiri alarak
            iman etmiş olmaz.”                            insanın fiillerinde irade sahibi olduğunu
                             26
                                                          gösterir fakat aynı zamanda, “Lâ havle
                 “Sizden  birinin  yaratılışı,  annesinin  kar-  velâ kuvvete illâ billâh” (Allah’tan gay-
            nında  kırk  günde  cenin  olur.  Sonra  bu  kadar   rı güç ve kuvvet yoktur!) (Müslim, Zikir, 47.)
            müddette alaka (embriyo) olur. Sonra bu kadar   diyerek güç ve kudreti Allah’a nispet et-
            müddette  mudga  olur.  Sonra  Allah  bir  mele-  meyi  tavsiye  ederdi.  “Mâşallah”  olarak
            ği dört kelimeyle gönderir: (Bu melek) rızkını,   bilinen, “Allah’ın dilediği olur, dilemediği
            ecelini, amelini, şaki veya said olacağını yazar,   de olmaz.” (Ebu Davûd, Edeb, 100-101) deme-
            sonra  ona  ruh  üflenir.  Kendinden  başka  ilah   yi de duasında zikrederdi.
            olmayan zata yemin olsun, sizden biri, (haya-
            tı boyunca) cennet ehlinin ameliyle amel eder.
            Öyle ki kendisiyle cennet arasında bir arşın mesafe kaldığı zaman ona yazısı galebe çalar ve ce-
            hennem ehlinin ameliyle amel ederek cehenneme girer. Aynı şekilde sizden biri (hayatı boyunca)
            cehennem ehlinin amelini işler. Kendisiyle cehennem arasında bir arşın mesafe kalınca yazısı ona
            galebe çalar ve cennet ehlinin amelini işleyerek cennete girer.” 27
                 “Kuvvetli mümin, Allah nazarında zayıf müminden daha sevgili ve daha hayırlıdır. Aslında her
            ikisinde de bir hayır vardır. Sana faydalı olan şeye karşı gayret göster. Allah’tan yardım dile, acz
            izhar etme. Bir musibet başına gelirse: ‘Eğer şöyle yapsaydım bu başıma gelmezdi!’ deme. ‘Allah
            takdir etmiştir. Onun dilediği olur!’ de! Zira ‘eğer’ kelimesi şeytan işine kapı açar.” 28

                 Kur’an’da Hicr suresinin 21. ayetinde, “Hiçbir şey yoktur ki kaynağı bizim katımızda olmasın
            ve biz hiçbir şey indirmeyiz ki kusursuzca belirlenmiş bir ölçüye, bir uyuma dayanmasın.” buyrul-
            muştur. Her şey, Allah’ın (c.c) koyduğu biyolojik, fizikî ve sosyal kanunlara göre hareket etmektedir.
            Allah’ın (c.c) kâinattaki uyumu sağlamak için koyduğu yasalara “adetullah” veya “sünnetullah”
            denir. Buna kader de denir.
                 İnsanın yaratılışı da kaderdir. İnsanın sahip olduğu her şey, Allah (c.c) tarafından yaratılan ve
            kendisine verilen imkânlardan oluşur. İnsanın, iyilik ve kötülük yapabilecek şekilde yaratılması, akıl
            ve irade gücünü kullanması gibi kendisine verilen meziyetler onu şekillendirir.
                 Kur’an’da iman esaslarının bir arada belirtildiği ayetlerde (Bakara Suresi, 177. ayet ve Nisâ
            suresi, 136. ayet) kadere iman etmeye yer verilmemiştir. Ancak buna dayanarak İslam’da kader
            inancının bulunmadığını ileri sürmek isabetli olmaz.

                 Kader inancının doğrudan ilişkili olduğu sıfatlar ilim, irade, kudret ve tekvin sıfatlarıdır. Bun-
            ların yanında yaşatma, öldürme, hidayete erdirme ve da-
            lalette bırakma gibi sıfatlar da kaderle alakalı sıfatlardır.

                 Allah’ın  (c.c)  ilim  sıfatı  şöyle  tanımlanır:  İlim  sıfatı
            Allah’ın (c.c), zaman ve mekan sınırı olmaksızın küçük-bü-
            yük, gizli-aşikar, maddi-manevi her var olanı hakkıyla bil-
            mesi ve bu niteliğe sahip olmasıdır. Allah’ın (c.c) ilmi her
            şeyi kuşatmıştır, gaybın anahtarı O’nun katındadır, uzayda
            ve yerkürede geçmişte ve şu anda var olan ve gelecek-
            te vuku bulacak olan her şeyi bilir. Allah (c.c) kıyametin   El-Alîm, Allah’ın (c.c.) 99 güzel isminden
            kopacağı zamanı, ahirette insanlara soracağı sorulara ve-  birisidir. Küçük-büyük, gizli-âşikar her şeyi
                                                                         hakkıyla bilen demektir.
            recekleri cevapları ve cehennemliklerin kendi aralarında

            26. Tirmizi, Kader, 10.
            27. Buhari, Kader, 1; Bed’ü’l-Halk, 6; Enbiya, 1; Tevhid ,28; Müslim, Kader, 1; Ebu Davud, Sünnet 17; Tirmizi, Kader, 4.
            28. Müslim, Kader, 34.
             140
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11