Page 12 - Akaid 1. Ünite
P. 12
AKAİD İLMİ 1. Ünite
İnsanın dinî tabiatı, zayıf ya da etkisiz kalabilir, geçici olarak düzeni
bozulabilir fakat hiçbir zaman yok edilemez. Din duygusu, öz yaratılışı-
mızda, benliğimizin derinlerinde varlığını sürdürür. Allah’ı (c.c) hatırlama,
O’na yönelme ve bağlanma insan hayatının asıl anlam ve amacıdır. Allah’ı
(c.c) unutma ve keyfinin istediği gibi yaşama ise bu anlam ve amacın yok
edilmesidir. Allah (c.c) inancı, bir Müslüman’ın hayatının merkezinde, en
üstün ve en etkili değer olarak yerini alır. Dinden uzak bir hayat, benliğin
parçalanması ve parçalarda boğulmak anlamına gelir. İnsan, korku ve ar-
zularının kendisini kışkırtmasından koruyacak dünya ötesi bir güce ve il-
keye ihtiyaç duyar.Bunun eksikliği durumunda, benliğini, manevî ve ahlâkî
varlığını geliştirmek için gerçek bir neden bulamaz. Bu dünyada hoşumu-
za giden, bizi etkileyen ve peşinden sürükleyen pek çok şeyle karşı karşı-
yayız. Aynı şekilde çeşitli üzüntü, endişe, kaygı ve gerilimlerin, korkuların
yakamızı bırakmadığı da bir gerçektir.
Dinî değerlerle hayatını düzene sokamayan kimse için her arzu bir tutku
ve tapınmaya dönüşebilir. Her korku, insanı bir başkasına bağımlı ve bo-
yun eğici kılabilir ya da umutsuzluk ve şaşkınlık içinde benliğin çöküşüne
yol açabilir. Allah’ın (c.c) kulluğuna razı olmayan kimseler, sonuçta kendi
bireysel arzularına ya da içinde yaşadığı toplumun kendini yansıtmaları
olan toplumsallaştırılmış arzulara tapınmaya başlar (bk. (Furkân suresi,
43. ayet; Câsiye suresi, 23. ayet; A’râf suresi, 178. ayet). Böylece para, ik-
tidar, şöhret, ideoloji, cinsellik, moda ve gösteriş, tüketim, spor, eğlence,
alkol ve uyuşturucu ya da birtakım sapık inanç ve uygulamalar, kişinin ha-
yatını bütünüyle kuşatıcı ve yönetici bir etkinliğe ulaşır. Kendi öz yaratılı-
şına, dinî doğasına yabancılaşmış bir kimsenin gerçek huzur ve mutluluğu
yakalaması, imkânsız denecek kadar zordur.
(Hayati Hökelekli, İslam’a Giriş: Gençliğin İslam Bilgisi’nden düzenlenmiştir.)
22