Page 23 - İslam Ahlâkı 6. Ünite
P. 23

6. ÜNİTE                        ADAB-I MUAŞERET






                       BİLGİ KUTUSU
              Bilişim, insanoğlunun teknik, eko-
              nomik ve toplumsal alanlardaki
              iletişiminde kullandığı ve bilginin
              özellikle elektronik makineler ara-
              cılığıyla düzenli ve akla uygun bir
              biçimde işlenmesi bilimidir.



                Müslüman her yerde sorumluluklarının bilinciyle hareket etmelidir. Sanal dünyada söyle-
            diği sözlerin de hesabını vereceğini unutmamalıdır. Kendi adını kullanmadığı durumlarda bile
            sorumlu davranmalı, yalan söylememeli, kötü sözleri yaymamalı, sanal dedikodular yapma-
            malıdır. Allah’ın (c.c.) gerçek hayatta haram kıldığı her şeyin sanal hayatta da haram olduğunu
            bilmelidir. Cinsellik, alkol, şiddet içerikli yayınlardan uzak durmalıdır. Güvenli ya da resmî ol-
            mayan sitelerde kimlik ve telefon numarası gibi kişisel bilgilerini paylaşmamalıdır.
                Kişi kendisine nasıl davranılmasını istiyorsa başkalarına da öyle davranmalı, yapılmasın-
            dan rahatsızlık duyduğu bir davranışı başkalarına yapmamalıdır. Sosyal medyada yazılan, pay-
            laşılan her şeyin bir sorumluluğu bulunmaktadır. Her paylaşımın Allah (c.c.) katında silinmediği
            unutulmamalıdır.
                Başkalarının bilgilerine izinsiz bir şekilde ulaşmaya çalışmak, işletim sistemlerine girmek
            kul hakkı ihlalidir. Bunun bir tür “meskene tecavüz” olduğunu unutmamak gerekir. Sosyal or-
            tamda gereksiz mesajlar göndermek ve insanları rahatsız etmek de aynı şekilde kul hakkına
            girer. Dolayısıyla sosyal paylaşım sitelerinde her türlü söz ve fiile dikkat etmek hem dünya hem
            de ahiret hayatı için önem arz etmektedir. Özellikle sosyal medyada paylaşılan bilginin doğru
            ve güvenilir olduğundan emin olunmalı, mesnetsiz, doğru olmayan bilgi paylaşılmamalıdır.
                Hayatın vazgeçilmez iletişim aracı hâline gelen telefonların da doğru kullanılması gerek-
            mektedir. Telefonla konuşmanın adabına riayet edilmeli, başkalarına rahatsızlık verilmemelidir.
            Kişi, telefonla arama yaptığı zaman önce selam vermeli ve kendini tanıtmalıdır. Daha sonra
            muhatabının müsait olup olmadığını öğrenmelidir. Konuşmayı uzun tutmamalı, karşısındaki
            insanı fazla meşgul etmemelidir. Telefon konuşması
            bittiğinde yaşı büyük olanın önce kapatması beklen-
            melidir.
                Cami ve mescitlerde, konferans, seminer gibi
            toplantılarda, hastanelerde telefonun sesi kapatılma-
            lı; yüksek sesle konuşma yapılmamalıdır. Sessiz olun-
            ması gereken bu tür ortamlarda duyarlı davranılmalı,
            toplumun huzuru bozulmamalıdır.









                                                  164
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28