Page 4 - İslam Ahlâkı 4. Ünite
P. 4
İŞ VE MESLEK AHLAKI 4. ÜNİTE
2.1. DOĞRULUK VE GÜVENİLİRLİK
Doğruluk ve güvenirlilik en önemli insani ve İslami hasletlerdendir. Doğruluk ve güve-
nirlilik, kişiyi takva derecesine ulaştıran en önemli unsurlardandır. İnsanların; mesleklerinde,
işlerinde, tahsillerinde velhasıl her zaman
her yerde, doğru ve güvenilir olmaları ge-
rekir.
“Tüccarlar kıyamet gününde füccâr
Bir memlekette iktisadi kalkınma, ön- (günahkâr) olarak diriltilecekler, an-
celikle doğruluk ve güvenilirliğe bağlıdır. cak Allah’tan korkan, yeminine sadık
Doğruluğun olduğu yerde güven hasıl olan ve doğru olanlar müstesna”
olur. Ticari ahlakta aldatma, ölçü ve tartı- (İbn Mâce, Ticârât, 3.)
larda hile gibi ahlaksızlıklar karşısında İs-
lam’ın şiddetle durması doğruluk ve güve-
nilirliği sağlamaya yöneliktir.
Ticarette doğruluk esastır. Doğruluk
ise satıcının tartı ve ölçüde hile yapmama-
sı, malın kalitesi ve fiyatı konusunda doğ-
ruyu söylemesi, malı müşteriye zamanında
teslim etmesi, alıcının ise borcunu zama-
nında ödemesidir. Doğru tüccarın Allah
(c.c.) katında mükâfatı büyük olduğu gibi
Resulullah (s.a.v) yanında da değeri büyüktür. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v); “Sözü ve mu-
amelesi doğru tüccar, kıyamet gününde arşın gölgesi altındadır.” buyurmuştur. Bir başka
283
hadisinde de, “Dürüst, sözüne ve işine güvenilen tüccar, nebiler, sıddikler ve şehitlerle beraber-
dir.” buyurarak dürüst tüccarlığı özendirmiştir. Hadiste bu durumun tüccarlar hakkında
284
zikredilmesi, doğruluk vasfının bilhassa ticaret hayatındaki ehemmiyetini ifade eder.
Allah’tan (c.c.) korkan tüccar, büyük veya küçük günah işlemeyen, insanları aldatmayan,
ticaretinde insanlara iyilik eden, Allah’a (c.c.) ibadetini ve taatini tam yapandır. Doğru tüccar
ise yemininde ve diğer sözlerinde doğru olan demektir. Fücûr ise ticaretinde hile yapan,
aldatan, yalan yere yemin ederek kazanç elde etmeye çalışanlardır.
Ticarette dürüstlük en büyük sermayedir. Ticaret ister ürün, ister hizmet, isterse de bilgi
alışverişi olsun, tarihin her döneminde önemini korumuştur.
Müslüman, dünya ile ahireti birbirinden ayrılmaz bir bütün olarak görür. İslam kültürün-
de bu dünyaya öte dünyanın bir tarlası gözüyle bakılır.
283 İbn Mâce, Ticaret, 1.
284 Tirmizî, Buyû, 4.
99