Page 3 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 3

1. ÜNİTE



                  •  “Allah Teâlâ (c.c.) tarafından elçisi Hz. Muhammed’e (s.a.v) Arapça olarak indirilip bize

          tevâtüren  nakledilen  apaçık  kitaptır.”

                  •  “Kur’an Hz. Muhammed’e (s.a.v.) vahiy yoluyla indirilmiş, mushaflarda yazılmış, tevâtürle
          nakledilmiş,  tilavetiyle  ibadet  olunan  mu’ciz  bir  kelamdır.” 3


                  Bu tarifler, birbirini tamamlayıcı mahiyette olup aralarında herhangi bir zıtlık ve çelişki yok-
          tur. Yalnız son tarif, diğerlerinden daha kapsamlı ve muhteva bakımından daha geniştir. Bu tarifte
          Kur’an’ın beş önemli özelliği dile getirilmektedir:

                  • O, son Peygamber Hz. Muhammed ‘e (s.a.v) vahyedilmiş bir kitaptır. Bu kayıtla onun, ilahi

          kaynaklı olduğu ifade edilmekte, diğer peygamberlere indirilen kitaplar ve Resulullah’ın (s.a.v.)
          söylediği  sözler  tarif  dışında  kalmaktadır.

                  • Kur’an mushaflarda yazılı bulunmaktadır. Peygamberimiz (s.a.v.) zamanında hurma ka-
          buğu, deve kemiği, parşömen kağıdı vesaire gibi çeşitli yazı malzemelerine dağınık bir şekilde

          yazılmış, pek çok hafız tarafından ezberlenerek koruma altına alınmış ve daha sonra da mushaf-
          larda çoğaltılan bu ilahi kelama hiçbir insan sözü karışmamıştır.


             ÖĞRENELİM
             Peygamber Efendimiz (s.a.v.) Kur’an-ı Kerim’i şöyle tarif etmektedir:
             “Kur’an-ı Kerim:

             - Vukû bulacak her türlü fitneye karşı insanı selâmete erdiren,

             - Önceki toplumların haberlerini, sonrakilerin durumlarını, insanlar arasında meydana gelecek hâdisele-
          rin hükümlerini ihtiva eden,

             - Hak ile bâtılı tefrik eden, Mâlayâni olmayan, Kendisini terk eden azgını Cenab-ı Hakk’ın helak ettiği,

             - Onun dışında hidayet arayanı Allah’ın (c.c.) dalalete düşürdüğü,

             - Hak Teâlâ’nın (c.c.) sapasağlam ipi, zikr-i hakimi ve sırat-ı müstakimi olan,

             - Kendisine bağlananların hiçbir zaman sapmadığı, onu söyleyen dillerin yanılmadığı, alimlerin kendisi-
          ne doyamadığı,

             - Çok tekrardan dolayı tâzeliğini asla kaybetmeyen, üstünlüğü ve mucizeliği asla nihayete ermeyen,

             - Cinlerin, dinledikleri zaman; “Gerçekten biz, hayranlık veren bir Kur’an dinledik.” (Cin suresi 1. ayet)
          demekten kendilerini alamadıkları,
             - Kendisiyle konuşanların doğru söylediği, onunla hüküm verenlerin isabet ederek adil davrandığı,


             - Onu tatbik edenlerin ecir gördüğü,
             - Ona çağıranın dosdoğru yolu bulduğu ilahi bir kelamdır.”

                                                            (Tirmizi, Fedailü’l-Kur’an 14; Darimi, Fedailü’l-Kur’an 1)



          3   Zerkani, Menâhilu’l-İrfân, C. 1, s. 17-19; Ömer Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 30.

                                                           11
   1   2   3   4   5   6   7   8