Page 2 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 2

KUR’AN’I ANLAMAYA GİRİŞ



               1. Kur’an’ın Tanımı


               “Kur’an” kelimesinin menşei ve anlamı hususunda farklı yorumlar yapılmıştır. Bu kelime;
        türemiş  veya  türememiş,  hemzeli  veya  hemzesiz  oluşuna  göre  anlamlandırılmıştır:

               Türememiş olduğunu söyleyenler, bunun Tevrat ve İncil gibi Peygamberimiz Hz. Muham-

        med’e (s.a.v.) inen kitaba verilen özel bir isim olduğunu savunurlar. Bu bakımdan ona belli bir
        sözlük  anlamı  vermezler.

               Türemiş olduğunu söyleyenler de bu kelimenin hemzeli veya hemzesiz oluşu konusunda
        ikiye  ayrılırlar:


               Hemzeli olduğunu kabul edenlere göre Kur’an:

               • “Toplamak” anlamına gelen ءرَقْلَا (el-kar’u) kelimesinden türemiştir. Geçmiş kitapların mey-
                                              ُ ْ
        velerini topladığı; müjde, korkutma, emir, yasak, kıssa, sure ve ayetleri bir araya topladığı için bu
        adı  almıştır.


               •  “Okumak” anlamını taşıyan َ  أرــَق (karae) fiilinden türemiştir.Bu fiil نٰاــْعُف veznine göre çekim
                                                َ
        yapılmış  ve  “Okunan  bir  kitap”  adını  almıştır.

               Hemzesiz olduğunu kabul edenlere göre ise Kur’an:


               •  “Delil, burhan, ipucu” anlamına gelen ٌةَنيِرق (karine) kelimesinin çoğulu olan ُنِئارَق (karain)’den
                                                                                                َ
        türemiştir. Ayetleri muhteva, nazım, vezin, fasıla ve ahenk yönünden birbirine benzediği ve birbirine
        delil olduğu için bununla adlandırılmıştır.

               •  “Bir şeyi diğerine yaklaştırdı.” manasın-

        daki َنرــَق (karane) fiilinden türemiştir. Sureleri, a-   TARTIŞALIM
              َ
        yetleri ve harfleri birbirine yakın ve bitişik olduğu       Kur’an’ın özellikleri ile onun türediği
        için  bu  ismi  almıştır. 1
                                                                    toplamak,
               İslam âlimlerinin çoğu Kur’an kelimesinin            okumak,

        “okudu” anlamına gelen “karae” kökünden türe-               delil olmak,
        diği  görüşünü  tercih  etmişlerdir. 2
                                                                    bir şeyi diğerine yaklaştırmak gibi an-
               Bir  hidayet  ve  i‘caz  kitabı  olan  Kur’an-ı   lamlar arasındaki ilişkileri düşünüp arka-
        Kerim’in farklı tarifleri yapılmıştır. Bu tarifler ya-  daşlarımızla  tartışalım.

        pılırken, Kur’an’ın sahip olduğu pek çok özellik-
        lerden en önemlileri göz önünde bulundurulmuştur. Bu tariflerin en kapsamlı olanlarından bir kaçı
        şöyledir:


               •  “Kur’an, Hz. Muhammed’e (s.a.v.) vahiy yoluyla indirilmiş, mushaflarda yazılmış ve on-
        dan  tevâtür  yoluyla  şüphesiz  bir  şekilde  nakledilmiş  olan  kitaptır.”

        1   Zerkani, Menâhilu’l-İrfân, C. 1, s. 16-17; Ömer Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 29-30.
        2   İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, s. 32.


                                                           10
   1   2   3   4   5   6   7