Page 24 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 24

KUR’AN’I ANLAMAYA GİRİŞ



        vahiy ile ilgisi bulunmayan pek çok yanlış

        şeylerin doğrularını da ortaya koymakta-              NOT EDELİM
        dır. Onun bu özelliği şu ayette haber ve-            Kur’an-ı Kerim’in önceki kitaplar üzerinde
                                                         doğrulayıcı, gözetleyici ve şahit olmasından şunu
        rilmektedir:
                                                         anlamak mümkündür:
               “Resulüm!  Sana  da  Kur’an’ı,                Daha önce gönderilen kitapların verdiği bilgi-

        musaddık  yani  kendinden  önceki  ki-           ler eğer Kur’an’ın verdiği bilgilerle uygunluk arz
        tapları doğrulayıcı ve müheymin yani             ederse o zaman doğrudur. Bunun aksine eğer o
        onları  koruyup  denetleyici  olarak  her        bilgiler Kur’an’a aykırı iseler bu yazılanlar yanlış ve
        yönden  gerçeğe  uygun  bir  tarzda  in-         batıldırlar. Kur’an-ı Kerim’i bu konuda yetkili kı-
                                                         lan gerekçe ise onun ilahi kitapların sonuncusu ve
        dirdik…”                                         en mükemmeli olmasıdır. Şunu belirtelim ki yüce
                   58
                                                         Allah (c.c.) daha önce indirdiği kitaplarda mevcut
               Bu ayet-i kerimede geçen “mühey-          olan  bütün  güzellikleri  Kur’an-ı  Kerim’de  topla-
        min” kelimesi sözlükte “koruyan, gözeten,        mış ve bu güzelliklere önceki kitaplarda mevcut

        muhafaza eden” gibi anlamlara gelmekte-          olmayan diğer pek çok güzel şeyler de ekleyerek
                                                  59
        dir. Bu kelimede “şahit” anlamı da vardır.       Kur’an-ı Kerim’i üstün kılmıştır.
        Kur’an-ı Kerim bu sıfatıyla aynı zamanda
        önceki kitaplar üzerinde bir şahittir.


               4. Kur’an-ı Kerim’in, bütün insanlara gönderilmesi ve onları kendi mesajından faydalanma-
        ya  çağırması:

               Ayet-i kerimede şöyle buyrulur:

               “Ey insanlar! Rabbinizden size kesin bir delil geldi ve size yolunuzu aydınlatan apa-

        çık bir nur indirdik.”  60

               Bu ayette geçen “nur” isminden maksat Kur’an-ı Kerim’dir. Yine bu ayetin başında yer alan
        “Ey insanlar!” hitabı, Kur’an mesajının hiçbir istisna olmaksızın bütün insanlara yönelik olduğunun
        açık bir delilidir. Ayrıca bu ayet-i kerime, Fâtiha suresinin son ayetinde “gazaba uğrayanlar ve

        sapıtanlar” diye tanıtılan Yahudi ve Hıristiyanların yolunun aksine Kur’an’ın bir hidayet kaynağı
        olduğuna  işaret  etmektedir.

               Nitekim Kur’an ehl-i kitaba da kendisine inanmaları için defalarca çağrıda bulunur.  Tevrat
                                                                                                      61
        ve İncil’le birlikte Kur’an’a da inandıkları takdirde kendilerine iki kat mükafat verileceğini va’deder.
                                                                                                             62

               Kur’an-ı Kerim’in daveti evrensel ve tüm insanlığa yönelik olduğu gibi, şüphesiz onu bize
        getirip tebliğ eden Peygamberimiz’in (s.a.v) risaleti ve mesajı da aynı şekilde evrenseldir. Allah
                                                                          63
        Teâlâ  (c.c.)  onu  bütün  alemlere  rahmet  olarak  göndermiştir.


        58   Mâide suresi, 48. ayet.
        59   Çelik, Hakk’ın Daveti, C 1, s. 748.
        60   Nisâ suresi, 174. ayet.
        61   bk. Bakara suresi, 40-41. ayetler.
        62   bk. Kasas suresi, 52-54. ayetler; Hadîd suresi, 28. Ayet.
        63   bk. Enbiyâ suresi, 107. ayet.


                                                           32
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29