Page 24 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 24
KUR’AN’I ANLAMAYA GİRİŞ
vahiy ile ilgisi bulunmayan pek çok yanlış
şeylerin doğrularını da ortaya koymakta- NOT EDELİM
dır. Onun bu özelliği şu ayette haber ve- Kur’an-ı Kerim’in önceki kitaplar üzerinde
doğrulayıcı, gözetleyici ve şahit olmasından şunu
rilmektedir:
anlamak mümkündür:
“Resulüm! Sana da Kur’an’ı, Daha önce gönderilen kitapların verdiği bilgi-
musaddık yani kendinden önceki ki- ler eğer Kur’an’ın verdiği bilgilerle uygunluk arz
tapları doğrulayıcı ve müheymin yani ederse o zaman doğrudur. Bunun aksine eğer o
onları koruyup denetleyici olarak her bilgiler Kur’an’a aykırı iseler bu yazılanlar yanlış ve
yönden gerçeğe uygun bir tarzda in- batıldırlar. Kur’an-ı Kerim’i bu konuda yetkili kı-
lan gerekçe ise onun ilahi kitapların sonuncusu ve
dirdik…” en mükemmeli olmasıdır. Şunu belirtelim ki yüce
58
Allah (c.c.) daha önce indirdiği kitaplarda mevcut
Bu ayet-i kerimede geçen “mühey- olan bütün güzellikleri Kur’an-ı Kerim’de topla-
min” kelimesi sözlükte “koruyan, gözeten, mış ve bu güzelliklere önceki kitaplarda mevcut
muhafaza eden” gibi anlamlara gelmekte- olmayan diğer pek çok güzel şeyler de ekleyerek
59
dir. Bu kelimede “şahit” anlamı da vardır. Kur’an-ı Kerim’i üstün kılmıştır.
Kur’an-ı Kerim bu sıfatıyla aynı zamanda
önceki kitaplar üzerinde bir şahittir.
4. Kur’an-ı Kerim’in, bütün insanlara gönderilmesi ve onları kendi mesajından faydalanma-
ya çağırması:
Ayet-i kerimede şöyle buyrulur:
“Ey insanlar! Rabbinizden size kesin bir delil geldi ve size yolunuzu aydınlatan apa-
çık bir nur indirdik.” 60
Bu ayette geçen “nur” isminden maksat Kur’an-ı Kerim’dir. Yine bu ayetin başında yer alan
“Ey insanlar!” hitabı, Kur’an mesajının hiçbir istisna olmaksızın bütün insanlara yönelik olduğunun
açık bir delilidir. Ayrıca bu ayet-i kerime, Fâtiha suresinin son ayetinde “gazaba uğrayanlar ve
sapıtanlar” diye tanıtılan Yahudi ve Hıristiyanların yolunun aksine Kur’an’ın bir hidayet kaynağı
olduğuna işaret etmektedir.
Nitekim Kur’an ehl-i kitaba da kendisine inanmaları için defalarca çağrıda bulunur. Tevrat
61
ve İncil’le birlikte Kur’an’a da inandıkları takdirde kendilerine iki kat mükafat verileceğini va’deder.
62
Kur’an-ı Kerim’in daveti evrensel ve tüm insanlığa yönelik olduğu gibi, şüphesiz onu bize
getirip tebliğ eden Peygamberimiz’in (s.a.v) risaleti ve mesajı da aynı şekilde evrenseldir. Allah
63
Teâlâ (c.c.) onu bütün alemlere rahmet olarak göndermiştir.
58 Mâide suresi, 48. ayet.
59 Çelik, Hakk’ın Daveti, C 1, s. 748.
60 Nisâ suresi, 174. ayet.
61 bk. Bakara suresi, 40-41. ayetler.
62 bk. Kasas suresi, 52-54. ayetler; Hadîd suresi, 28. Ayet.
63 bk. Enbiyâ suresi, 107. ayet.
32