Page 20 - Temel Dini Bigiler İslam-1 Lise 2. Ünite
P. 20

ORTAÖĞRETİM TEMEL DİNÎ BİLGİLER (İSLAM 1)



                   Dinimizde haksız kazanç yasaklanmış, ticaret yaparken başkalarını zor durumda bırakarak
              menfaat elde etmek doğru görülmemiştir. Karaborsacılık da bunlardan birisidir. Bir malı toplu-
              mun ihtiyacı olduğu halde depolamak, istif etmek, piyasadan çekmek İslam ahlakıyla bağdaşmaz.
              Çünkü piyasadan çekilen malın daha sonra piyasada oluşan kıtlık nedeniyle gerçek değerinden
              kat kat fazla bir fiyatla piyasaya sürülmesi bu ürüne ihtiyacı olanları zor durumda bırakacaktır.


                   Karaborsacılıkta, genelde insanların ihtiyaçlarını sömürerek az emekle kolay kazanç sağla-
              ma arzusu vardır. Özellikle zorunlu tüketim maddelerine insanlar uzun bir müddet ulaşamadığında
              sosyal bunalımlar ortaya çıkar. Örneğin temel gıda maddelerini, ilaçları, çocukların ihtiyaç duyduğu
              ürünleri insanlar her zaman kolaylıkla satın alabilmelidir. Aksi bir duruma sebep olmak zulümdür.

                   Günümüzde birçok sektörde karaborsacılığa başvurulduğu görülmektedir. Bunlar gıda sek-
              törünün yanı sıra, sağlık, inşaat, ulaşım, haberleşme, bilişim ve enerji gibi sektörlerdir. Bu alan-
              lardaki karaborsacılığın geniş halk kitlelerine büyük zararlar verdiği bilinmektedir. Topluma zararı
              dokunan her türlü fırsatçılık gayrimeşru kazanç ve karaborsa kapsamında değerlendirilir.

                   Bütün uyarı ve denetlemelere rağmen karaborsacılık yapmaya devam eden kimselerin ce-
              zalandırılması toplum düzeninin ve hukukun bir gereğidir. Zira herhangi bir yaptırım olmadan bu
              tür doğru olmayan işlerin önüne geçmek mümkün değildir. Hırsına kapılarak sırf daha fazla kaza-
              nabilmek için Allah’ın (c.c.) razı olmayacağı bir yol seçen karaborsacının, işlediği günah sebebiyle
              ahirette de Allah’ın (c.c.) yüz çevirdiği bir insan durumuna düşmesi ne kötü bir durumdur.


                   Karaborsacılık yaparak haksız kazanç elde eden kimseler, helal yoldan para kazanmak
              isteyen ve ticaret yapan kimselere de zarar vermiş olur. Bu konuda Peygamberimiz “İnsanlara
              satmak üzere mal getiren rızıklandırılır, malını stoklayıp karaborsaya düşüren ise lânetlenir.”  bu-
                                                                                                      59
              yurarak karaborsacılık yapmayı yasaklamıştır. Karaborsacılık amacı gütmeden ticaret yapanı ise
              Allah’ın (c.c.) rızıklandıracağını bildirmiştir. Zira tüccar uzak yerlerden tehlikeleri göze alarak mal
              ve hizmeti tüketicinin ayağına getirirken karaborsacı hiçbir riske girmeden, insanların ihtiyaçlarını
              sömürerek kazanç sağlamaktadır.


                   Ticaretle uğraşan birisinin kâr sağlamak için çalışması normal bir davranıştır. Ancak daha
              çok kazanmayı tek hedef hâline getirmek ve kârına kâr katabilmek için haksız kazanç yollarına
              başvurmak topluma zarar vereceği için ahlaki bir tavır olarak kabul edilemez. Bunun dışında ka-
              raborsadan para kazanmayı amaçlayan insan-
              lar, toplumda hile ve nefretin yaygınlaşmasına     DEĞERLENDİRELİM
              yol açarlar. Hâlbuki toplumun dirliği ve düzeni
              bireylerin  karşılıklı  ilişkilerindeki  sıcaklığa  ve   “Kim bir yiyecek maddesini kırk gün sak-
              dürüstlüğe bağlıdır. Toplumun en temel ihtiyaç-    larsa,  o  kişi  Allah  Teâlâ’dan  uzaklaştığı  gibi,
              larını  piyasaya  sunarken  sadece  kendi  çıkarı   Allah Teâlâ da ondan uzaklaşır. Bir bölgenin
              açısından en uygun zaman ve fiyatı kollayan,       insanları, aralarında aç bir kimse varken sabah-
              insanların  ihtiyaçlarını  istismar  ederek  daha   larsa, Allah Teâlâ’nın himayesi onlardan uzak
              fazla  kazanmayı  amaçlayan  kimselerin  toplu-    olur.” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 32.)
              ma hiçbir faydasının olmayacağı açıktır. İnsan-
              lar bu tür ahlak dışı davranışlara çok kazanma
              hırsıyla  yönelir.  Bu  hırsın  dizginlenmesinde,     Yukarıdaki hadis-i şerifte dile getirilen
              ticaret  yaparken  meşru  çizgiler  içinde  kalmak   “yiyecek maddelerinin saklanarak piyasa-
              ve İslam’ın haram saydığı davranışlara yönel-      ya sürülmemesi” toplumda ne tür olum-
              memek esastır.                                      suzluklara sebep olur?

              59  İbn Mâce, Ticâret, 6.

                    66
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25