Page 19 - Temel Dini Bigiler İslam-1 Lise 2. Ünite
P. 19

İSLAM VE EKONOMİK HAYAT



              ilkesinin bir gereğidir. Fiyat-değer ilişkisini bozarak birtakım menfaatler elde etmek amacıyla o ürü-
              nün fiyatını haksız biçimde yükseltmeye “yapay olarak fiyat yükseltme” denir. Eğer bir ürüne çeşitli
              hilelerle değerinden fazla bir fiyat biçilmişse burada haksız bir kazanç vardır. Haksız kazanç ise
              Kur’an-ı Kerim’de “Birbirinizin mallarını haksız yere yemeyin...”  buyrularak yasaklanmıştır.
                                                                              55
                   Yapay  olarak  fiyat  yükseltmek,  gizli  bil-
              gileri  dışarı  sızdırarak  menfaat  elde  etmek
              şeklinde olabilir. Bir yerde yol, köprü, baraj ya-
              pılacağı söylentisi ile arsa değerlerinin yüksel-
              mesine sebep olmak ve bundan haksız kazanç
              elde etmek buna örnektir.


                   Fiyat-değer  ilişkisini  bozarak  yapay  fiyat
              yükseltme yollarından biri de manipülasyondur.
              Manipülasyon;  oyun,  entrika,  hile,  dalavere,
              hokkabazlık,  piyasada  yalan  yanlış  haberler-
              le  faaliyette  bulunarak  piyasayı  kendi  çıkarları
              doğrultusunda yönlendirme şeklinde tanımlanır.   Görsel 25:Fiyatları yapay olarak yükseltip menfaat
              Piyasada yüksek kazanç elde etmek amacıyla        elde etmek İslam’a göre haksız kazanç sayılır.
              menkul kıymetlerin piyasa fiyatlarının yapay ola-
              rak yükseltilmesi, düşürülmesi veya belirli seviyede tutulmasına yönelik faaliyetlerin tamamı mani-
              pülasyon kapsamında değerlendirilir. Manipülasyona başvurarak pek çok girişimcinin zarar etmesi
              pahasına yapay olarak fiyatları yükselterek ya da düşürerek kazanç elde etmek kanunen de suçtur. 56

                   Yüce dinimiz bu gibi girişimlerin önünü “Kendin için istediğini başkası için de istemedikçe iyi
              bir mümin olamazsın.”  ilkesi ile başlangıçta kesmektedir. Bir insan kendisine yapıldığında hoş-
                                   57
              lanmayacağı bir şeyi başkasına yapıyorsa bu tutumunun hem dünyevi hem de uhrevi sonuçları
              olacağını bilmelidir. Bu ve benzeri durumlarda Müslümanlar Allah’ın (c.c.) çizdiği yolda yürümeli
              ve asla haram yollara başvurmamalıdır.

                                                8.5. Karaborsacılık


                   Piyasada az bulunan bir malı yüksek fiyatla satmak için stoklamak sizce niçin haram
                   kılınmış olabilir?

                     Karaborsa  sözlükte;  kıtlığa  sebep  ol-
              mak,  tedavülden  çekmek,  istiflemek,  tekeline
              almak anlamına gelir. Terim olarak insanların ih-
              tiyacı olan ticaret mallarını toplayıp stoklayarak
              pahalanmasını beklemek ve bu gayeyle piyasa-
              ya  sürülmesini  geciktirmektir.  Karaborsacılıkta
              amaç, piyasada meydana gelen darlık ve fiyat
              yükselmesi neticesinde stoklanan malı piyasaya
              sürmek ve yüksek kâr elde etmektir. Karaborsa-    Görsel 26: İnsanların ihtiyacı olan ürünleri daha
              cılığa İslami kaynaklarda ihtikâr denir. 58      çok kazanma hırsıyla stoklamak karaborsacılıktır.

              55  Bakara suresi, 188. ayet.                   57  İbn Hanbel, V, 248.
              56  bk. Sermaye Piyasası Kanunu md. 107/1.      58  MEB Dini Terimler Sözlüğü, s.162.

                                                                                                   65
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24